Fordon Så ska ökning av olyckor med elcyklar hindras Elcyklar blir ett vanligare inslag i stadstrafiken. Studier visar att det gör att fler låter bilen stå, men också att hastigheten på cykelbanorna ökar. Utvecklingen kräver att stadstrafiken anpassas, med bland annat bredare cykelbanor. Foto: Anders Wiklund / TT Åsa Aretun Foto: Hejdlsa bilder Michael Koucky Foto: Koucky & Partner Internationella studier visar att elcykeln ofta ersätter bilen. Men det krävs en förbättrad infrastruktur för cyklar om olyckorna inte ska öka. Linda Nohrstedt Publicerad 11 maj 2018 kl 08.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons När pendlare får möjlighet att ta elcykel till och från jobbet väljer de att lämna bilen hemma. Det är ett återkommande mönster i internationella studier. Nyligen bekräftades resultatet i en studie i Danmark. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ olycka fordon elcykel
ENERGI E-bränslebolaget tar in en halv miljard: ”Stärker vår kapacitet” Projektören Liquid Wind tar in en halv miljard kronor i vad bolaget beskriver som ”en av de största finansieringsrundorna i Europa för elektrobränslen i år”.
ELBILAR Hyundais nya elbil – 7 sitsig med 60 mils räckvidd Sugen på en sjustisig familjebil? Nu har Hyundai lanserat Ioniq 9, och på pappret är trumfkorten utrymmen, laddprestanda och 60 mils räckvidd.