Fordon

Så ska en riktig Saab se ut (del 3)

Ingen retro-Saab, säger Marcus Leidefeldt i Göteborg och skickar över en skiss på en Saab i Golfklassen men med design från konceptbilen Aero X.

Publicerad

- Jag tycker att Saab ska utmärka sig på följande sätt, skriver Marcus Leidefeldt i ett svar på Ny Tekniks upprop till läsarna om att komma med förslag på framtidens Saab.

1. Turbo som standard i alla modeller.

2. Skjutdörrar både fram och bak. Lite som suicide-doors.

3. Fräcka lysdiodstrålkastare.

4. Utsvärtade A- och B-stolpar för att få ett omsvepande utseende på vindrutan. Ungefär som dagens 9-5 har på D-stolpen.

5. Ha bakåtriktade kameror istället för ytter backspeglar. Display på insida A-stolpe.

"A great to drive and unique to look at Saab"
Det är flera läsare som är inne på Marcus Leidefeldts linje.

- Why not use as base, the 9x Air shape and look, skriver Paul G Jones, en 62-årig konsult från Storbritannien.

Han själv kör en 9-5 Aero och som haft allt från Saab 96 till 900 och 9000 och hans fru är inne på sin andra 9-3:a.

Han är inne på samma resonemang som Saabsunited-redaktören Steven Wade - "a basic, stripped out, affordable, great to drive and unique to look at Saab".

"Använd 9-3-chassit"
Paul Jones fortsätter sitt resonemang så här, men i vår svenska översättning:

- För att spara kostnader kan Saab använda 9-3-chassit och vara sparsam med all prålighet. Gör bilen ännu mer basic än i dag. Och gör en hardtop i stället för convertible med ett enkelt löstagbart tak i kolfiber.

Själv längtar han till nya Saab 9-5 men vill inte att Saab ska bli en bil att bara längta till utan vara möjligt även för ungdomar att köpa.

"Ge oss en Baby Spyker 9x Aero"
- Saab behöver en efterträdare till gamla 96:an – inte kanske så mycket utseendemässigt utan mer kopplat till en inspirerande design – enkel, praktisk, säker, skön att köra och överkomlig i pris.

Han döper sin dröm-Saab till ”Baby Spyker 9x Air och hälsar till Ny Tekniks läsare med orden ”Long live Saab Spyker”.

Bonus: Saabillac -59
Stoppa pressarna! mejlar Håkan Nilsson i Frölunda och vill att vi ska visa upp hans Yankee-Saab - en verklig blandning av gammalt och nytt. Han kallar den Saabillac-59.

På onsdag visas dröm-Saaben
På onsdag visar vi upp resultatet av majoritetens förslag på framtidens Saab. Bildesignern Johan Wejedal har tagit del av de nu mer än 150 läsarförslagen och dragit ut kontentan i form av en ursnygg Saab.

Men den visar vi upp först på onsdag, i nästa veckas nummer av Ny Teknik.