Fordon

Så ska Arlanda bli säkrast i världen

Arlanda och Bromma ska bli världens säkraste flygplatser - med hjälp av teknik hämtat från militären. Det hoppas flygplatsernas säkerhetschef Anders Lennerman.

Publicerad

Arlanda och Bromma är väg att få en ny gemensam säkerhetslösning som baseras på teknik som använts inom försvaret i över tio år. Den ska skydda från bland annat värdetransportrån, terrordåd och gisslanssituationer.
Larm, kameror, rörelsesensorer, säkerhetskontroller, vakter och deras bilar kopplas ihop i ett enda nätverk där kommunikationen baseras på internetprotokollet, IP. Själva poängen är att skapa en samordnad bild av allt som händer på Arlanda/Bromma.
Anställda ska få rätt information vid rätt tidpunkt och alltsammans styrs från en ledningscentral. Säkerhetspersonalens positioner ute anges med stöd av GPS och inomhus med hjälp av Wifi-radionät.
Blir Arlanda/Bromma säkrast i världen nu?
- Absolut. Europa är bäst i världen på flygplatssäkerhet och jag har inte sett något liknande system som skapar gemensam lägesbild på någon annan flygplats i Europa, säger Anders Lennerman.
Plattformen är nu installerad på Arlanda/Bromma och håller på att testas. Den ska vara klar i slutet på året. Men flera hundra anställda ska utbildas och Anders Lennerman räknar med att allt är klappat och klart för skarp drift först efter nyår.
Allt sedan terrorattackerna i USA 2001 har EU höjt säkerhetskraven på flygplasterna med stöd av EU-förordningarna 2 320 och 622. Det har tvingat Luftfartsverket att trefaldiga vaktpersonalen på Arlanda/Bromma och andra flygplatser och kostnaderna har ökat kraftigt.
- Vår vision är att få ned kostnaderna, minska bemanningen och höja säkerheten, konstaterar Anders Lennerman.
Kontraktet med Luftfartverket är värt 998 miljoner kronor, fördelat på fem år. Säkerhetsföretaget Securitas är huvudleverantör och sköter bemanningen. För nätverkstekniken svarar försvars- och rymdindustrikoncernen Saab, som under upphandlingen köpte den konkurrerande teknikleverantören Ericsson Microwave.