Fordon
Så mycket sparar bilens förarstöd in åt sin ägare
Foto: Coolcaesar
Dagens bilar är utrustade med teknik som ger förarstöd. Nu har forskare genomfört den första studien som avslöjar hur mycket pengar som systemen faktiskt sparar in – åt samhället och bilägaren.
Det görs många prognoser kring hur autonoma bilar kommer påverka samhället. Det finns stora förhoppningar kring en effektivare infrastruktur och säkrare vägar, vilket i sin tur kan översättas till besparingar. Men faktum är att samhället redan drar nytta av de existerande förarstöd som finns i många av dagens bilar.
Stevens Institute of Technology i New Jersey har genomfört den första studien som beräknar hur mycket pengar olika former av förarstöd faktiskt sparar in. Enligt institutet landar summan för USA på 6,2 miljarder dollar – motsvarande 56 miljarder kronor per år.
– Det är inte en obetydlig summa. Den kan översättas till mellan 60-266 dollar i fickan på bilägaren varje år, för att inte nämna de ytterligare besparingar som varje förare kan ta del av till följd av en bättre flytande trafik, färre olyckor, och den aerodynamiska effektiviteten hos alla andra fordon på vägen, säger Yeganeh Hayeri, assisterande professor vid Stevens till Science Daily.
Tekniken som studien har tittat på omfattar system som adaptiv farthållare, autobroms, filhållarassistent, döda vinkeln-varnare, skyltigenkänning med hastighetsövervakning, dynamisk navigation kopplad till trafikinformation, samt parkeringsassistent.
Forskarnas undersökning visade att de fordon som var utrustade med alla de system som ingick i studien kunde sänka sin bränsleförbrukning med mellan 102-450 liter per fordon och år. Besparingen motsvarar 6-23 procent av den genomsnittliga bränsleförbrukningen i USA.
Studien delade upp tekniken i tre grupper: varningssystem, kontrollsystem och informationssystem. De kan exempelvis bidra med att rekommendera en alternativ sträckning för att undvika vägarbeten – eller använda automatisk hastighetsanpassning som ger en mer bränslesnål körstil när trafiken flyter ojämnt.
– Att veta var och när köbildning kommer uppstå kan hjälpa förare att undvika stressen av att sitta fast i trafiken. Det vi har gjort är att omsätta det till en siffra för de insparade bränslekostnader som den här tekniken ger genom att hjälpa oss att göra smartare val på vägen. Vi hoppas kunna använda den här informationen för att förbättra framtida transporter, och med detta förbättra miljön, rädda liv och göra den luft vi andas renare, säger Yeganeh Hayeri.