Fordon Så laddas elbilen när du kör Gunnar Asplund står redo att bygga en provbana för elbilar med strömavtagare inbyggd i vägbaban, precis som i Scalextric-bilbanor. Se grafiken nedan till höger. Foto: Jörgen Appelgren Så fungerar en provbana för elbilar. Grafik: Jonas Askergren. Foto: Jörgen Appelgren Gunnar Asplund är en av Sveriges mest hyllade ingenjörer. Nu vill han elektrifiera de stora vägarna i Sverige, så att elbilarna kan köra lika långt som vanliga bilar utan att behöva ladda batterierna. Lars Anders Karlberg Publicerad 29 nov 2011 kl 23.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon eldrift batteri
ELBILAR ”Har man en miljon i bilbudget är den ett givet alternativ” En återvändande veteran som hoppas återerövra Europa med elbilar. Ny Teknik provkör Cadillac Lyriq.
TECH Open AI:s nya modell - så bra att experterna måste förneka att det är AGI Det är bara några månader sedan Open AI lanserade ai-modellen o1. Nu är o3 här – och blåser all konkurrens av banan. ”En genuin ökning i intelligens”, säger ai-experten Mike Knoop.