Fordon Så laddas elbilen när du kör Gunnar Asplund står redo att bygga en provbana för elbilar med strömavtagare inbyggd i vägbaban, precis som i Scalextric-bilbanor. Se grafiken nedan till höger. Foto: Jörgen Appelgren Så fungerar en provbana för elbilar. Grafik: Jonas Askergren. Foto: Jörgen Appelgren Gunnar Asplund är en av Sveriges mest hyllade ingenjörer. Nu vill han elektrifiera de stora vägarna i Sverige, så att elbilarna kan köra lika långt som vanliga bilar utan att behöva ladda batterierna. Lars Anders Karlberg Publicerad tisdag 29. november 2011 - 23:00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons – Om elbilar kunde tillföras el under körningen på större vägar skulle eldrift snabbt bli mycket konkurrenskraftigt, säger Gunnar Asplund . Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon eldrift batteri
ENERGI Vindkraftsbranschen sågar regeringens nej till vindkraft: ”Problematiskt” Hur ska Sverige klara den gröna omställningen, frågar sig vindkraftsindustrin? Extremt förvånande, anser vindkraftsbranschen.
ENERGI Jättevindpark får ja av regeringen – hånas som ”Liseberg till havs” Regeringen säger ja till en ny havsbaserad vindkraftspark på västkusten.
ENERGI Spill i europeiska batterifabriker leder till miljonförluster De nya europeiska batterifabrikerna har svårt att öka sina produktionsvolymer – och det kan bli kostsamt.