Fordon Så laddas elbilen när du kör Gunnar Asplund står redo att bygga en provbana för elbilar med strömavtagare inbyggd i vägbaban, precis som i Scalextric-bilbanor. Se grafiken nedan till höger. Foto: Jörgen Appelgren Så fungerar en provbana för elbilar. Grafik: Jonas Askergren. Foto: Jörgen Appelgren Gunnar Asplund är en av Sveriges mest hyllade ingenjörer. Nu vill han elektrifiera de stora vägarna i Sverige, så att elbilarna kan köra lika långt som vanliga bilar utan att behöva ladda batterierna. Lars Anders Karlberg Publicerad 29 nov 2011 kl 23.00 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons – Om elbilar kunde tillföras el under körningen på större vägar skulle eldrift snabbt bli mycket konkurrenskraftigt, säger Gunnar Asplund . Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon eldrift batteri
ELBILAR Analys: Säker i krocktest – men Tesla toppar dödslista Tesla Model Y är en av de säkraste bilarna som någonsin krocktestats. Trots det toppar Tesla listan när det kommer till flest passagerardödsfall – det framgår i analys av dödsolyckor.
INDUSTRI Northvolt om ny finansiering: ”Förhandlingar pågår” Batteritillverkaren Northvolt har inte gett upp. Försöken att säkra ny finansiering pågår ännu, enligt presschefen Erik Zsiga.