Fordon

Så krockas Koenigsegg

Kostsamt krocktest.

Regera har en svindlande topphastighet. Men när Koenigsegg-bilen krocktestas så är det helt andra olyckor som simuleras.

Publicerad

Världen över rammas bilar dagligen in i barriärer och väggar i olika säkerhetstest. Kraven för att få sälja en personbil är i dag otroligt höga och kontrollerna av bilsäkerheten rigorös. För Volvo är säkerhet ett adelsmärke och göteborgstillverkaren har inga problem att skicka in tiotals bilar till Euro NCAP eller amerikanska NHTSA.

Men om man bara producerar en handfull bilar om året – då är det ingen liten sak att låta den skrotas hos någon myndighet eller krockorganisation.

Svenska Koenigsegg är just en sådan tillverkare. Varje bil de bygger är specialanpassad och individualiserad – och ett exemplar kostar flera miljoner. Men trots att de är en liten nischtillverkare har företaget inte tummat på säkerheten.

För att fira att man nu fått en miljon följare av sin Instagram väljer företaget att publicera en liten video – där vi får se hur den senaste modellen Regera testas.

Och det är en rätt så brutal misshandel som bilen får utstå. Förutom kollision från sidan och framifrån, samt påkörning bakifrån, vandaliseras bilen med hammare. Därtill får vi se superbilen köra in i trottoarkanter samt bevittna hur den klarar av stora gropar.

Men svensk ingenjörskonst (och flinka fingrar vid klippbordet) segrar över utmaningarna och bilen framstår som minst lika säker som en av de modeller man bygger på Hisingen.