Fordon

Så klarar deras autonoma farkoster en hårdare sjö

Pontonerna sitter på en smart upphängning med stötdämpare, fjädrar och kulleder. Foto: Marine Advanced Robotics
Spindelbenen kan fällas ihop. Foto: Marine Advanced Robotics
Deras superlätta, uppblåsbara och autonoma katamaran kan användas för informationsinsamling och övervakning. Foto: Marine Advanced Robotics
Pontonerna sitter på en smart upphängning med stötdämpare, fjädrar och kulleder. Foto: Marine Advanced Robotics

Nu har Marine Advanced Robotics tagit fram tre mindre versioner av sin uppblåsbara katamaran. De ska kunna fjärrstyras eller utföra uppdrag autonomt.

Publicerad

Det kaliforniska företaget presenterade en version av den uppblåsbara katamaranen redan för 16 år sedan. Proteus var över 30 meter lång, med en bredd på drygt 15 meter. Två dieselmotorer placerade längst bak i respektive ponton gav topphastigheten 30 knop, motsvarande 55 kilometer i timmen.

Nu har Marine Advanced Robotics tagit fram tre mindre versioner av Wam-V, i längderna 2,5, 5 samt 7 meter. Förkortningen står för Wave-adaptive modular vessel, och som namnet antyder är tanken att pontonerna ska följa vågorna oberoende av varandra, detta tack vare en smart upphängning med stötdämpare, fjädrar och kulleder, skriver företaget på sin hemsida.

Wam-V är byggd för autonom drift eller fjärrstyrning, men större versioner kan också utrustas med en hytt som hänger ner från undersidan för besättning. Tanken är dock att katamaranen ska användas som en robot, för allt från vetenskaplig insamling till kustbevakning och rent militära applikationer.

Drivs av två bensinmotorer

Wam-V sägs klara väderförhållanden där andra båtar av samma storlek skulle få problem. Med den rörliga konstruktionen är propellrarna alltid nedsänkta i vattnet, vilket ger en god kontroll – och katamaranen kan snurra 360 grader runt sin egen axel.

Spindelbenen går att fälla ihop, men Wam-V kan också plockas ner i mindre segment för att snabbt monteras ihop. De två större versionerna får plats på en trailer medan den minsta ryms i flaket på en pickup. Den senare klarar sig dessutom med ett vattendjup på 15 cm.

Wam-V finns i tre utföranden:

Versionen på 7 meter är 3,66 meter bred och väger 544 kg, med ett djupgående på 0,56 meter, och kan ta en last på 270 kg. Den drivs av två bensinmotorer på respektive 20 hk, vilket ger en topphastighet på 20 knop. Vid 8 knop ska den ha en operativ tid på 72 timmar.

Den 5 meter långa versionen är 2,5 meter bred, med ett djupgående på 0,5 meter. Två elmotorer på vardera 2 kW ger en topphastighet på 11 knop. Ett batteripack på 4-6 litiumjonbatterier ger en operativ tid på upp till 15 timmar vid 5 knop. Farkosten väger 204 kg plus upp till 113 kg batterier.

Den minsta versionen är 2,5 meter lång och 1,2 meter bred, med ett djupgående på 10 cm. Den kan antingen utrustas med elmotorer på 2 x 400 W eller 2 x 1 100 W, som ger en topphastighet på 6 knop. Vikten är 45 kg med en lastkapacitet på 45 kg. Energin kan komma från ett litumjonbatteri eller nickel-metallhybridbatteri.