Fordon
Så här ska problemet med de svenska nummerplåtarna lösas
Ny Tekniks läsare bjuder Transportstyrelsen på en mängd kreativa förslag på hur det framtida problemet med registreringsskyltarna ska lösas. Hexadecimalt till exempel. Eller siffrorna före bokstäverna.
- Tack för det, säger Mikael Andersson, pressansvarig för registreringsfrågor på Transportstyrelsen, när Ny Teknik intervjuar honom på torsdagsmorgonen.
Det dröjer visserligen många år innan den svenska modellen med tre bokstäver och tre siffror har nått vägs ände, men redan i sommar eller i höst kommer Transportstyrelsen med ett förslag till regeringen.
- Bristen på kombinationer är inget problem i dag, men eftersom det kommer att ta flera år att göra nödvändiga ingrepp, bland annat i lagstiftningen, måste vi förbereda detta i god tid, säger Mikael Andersson.
Mindre än ett dygn efter att Ny Teknik publicerat nyheten om att Transportstyrelsen i höst släpper på de sista två tillgängliga bokstäverna Z och Y och snart har förslag framme hur framtidens registreringsskyltar ska se ut, har långt mer än 100 kommentarer och förslag kommit in till redaktionen.
I dag är det lag på att svenska registreringsskyltar ska ha sex tecken - tre bokstäver och tre siffror. Men sedan kravet på ett skattemärke på registreringsskylten försvann finns det plats för sju tecken, vilket redan används för personliga skyltar.
Signaturen Michael tar fasta på detta och menar att man redan nu, när Z och Y kommer till, kan lägga de nya bokstäverna som ett sjunde tecken.
"Om man har fyra bokstäver när man inleder med Z så har man med ens fördubblat antalet möjliga kombinationer. Man kan då återanvända alla tidigare kombinationer", föreslår Michael och får medhåll av flera läsare.
Signaturen Tänk logiskt är inne på samma linje, men föreslår en fjärde siffra i stället för en fjärde bokstav. "Då räcker systemet i ett par hundra år." Det förslaget ger tio gånger så många kombinationsmöjligheter som nu och applåderades också av flera läsare.
”Det är lättare att komma ihåg fyra siffror än fyra bokstäver. Jämför till exempel MLB1976 med MLBP076”, skriver signaturen Dyslektriker´n.
Dr Krankenstein skriver: "Gör som i Kalifornien, lägg en siffra framför registreringsnumret, till exempel 1ABC123, 2ABC123. Enkelt löst”, skriver Dr Krankenstein.
Signaturen Smart va föreslår en typisk ingenjörslösning med hexadecimalt i sifferdelen. Typ GHN 3AF. Då fyrfaldigas antalet kombinationer i sifferblocket till 4 096.
Flera läsare kommer med det enkla förslaget att börja med tre siffror och avsluta med tre bokstäver. En omkastning av blocken helt enkelt. Signaturerna Låk, Stefan, Johan Forssblad, Lars Broman och Sven-Olof Knutsson tycker så.
Signaturerna Jesper och Bosse föreslår att yrkesfordon ska få en annan färg på registreringsskyltarna än personfordon. Då kan man ha dubbla registreringsnummer men med olika färg. Dock måste man välja en nyans som kan tolkas av färgblinda.
Några läsare föreslår en snabbare återanvändning av registreringsskyltar från skrotade fordon. I dag tar det två år innan en registreringsskylt från en skrotad bil kommer in i systemet igen.
Signaturen TB menar att bästa lösningen är att göra alla skyltar personliga. Då får man fritt välja sju bokstäver eller siffror. Om man sedan köper en begagnad bil som har registreringsskylten LEIF-32, ska man för en billig peng kunna byta till ny skylt, typ 500 kronor.
Några förslag handlar om att skrota nuvarande registreringsplåtar helt och ersätta med QR-koder, ID-chip eller EAN-koder och ett par förslag handlar om att återinföra länsbokstäverna.
Fotnot: Bokstäverna I, Q, V, Å, Ä och Ö används inte i registreringsskyltar.
Följ Ny Teknik på Facebook!
Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!