Fordon
Så gick det för utfällbara dubbarna från Nokian
Den finländska däckjätten Nokian Tyres lägger utvecklingen av det flexibla dubbdäcket på is. "Det är komplicerat. Det blir inget inom den närmaste framtiden", säger Matti Morri, företagets teknikchef till Ny Teknik.
I februari förra året lade Nokian Tyres ut en videofilm på Youtube och en kort text om "framtidens dubbdäck" där dubbarna automatisk skjuter ut när det är kallt och isigt och dras in när det är varmt och barmark.
I ett kort avsnitt av filmen ser man hur bilföraren trycker på en manöverknapp och i nästa bild ser man detalj av ett däck med dubbar som åker ut och in. Resten av filmen är en klassisk bilreklamfilm med snygga bilder där en bil åker fort på halt underlag och sedan bromsar på kort sträcka.
I texten på Nokian Tyres hemsida avslöjas inga detaljer om tekniken som får dubbarna att röra sig. (Länk till pressmeddelandet)
När Ny Teknik ringer upp och frågar hur nära man är en kommersiell lansering svarar Matti Morri att det inte är aktuellt inom den närmaste framtiden.
- Det är en komplicerad teknik och en komplicerad industriell process, säger han.
Men hur fungerar det rent tekniskt?
- Det kan vi inte avslöja. Det är industrihemligheter, säger han till Ny Teknik.
Enligt Mikael Fernholm, uppfinnare av en variabel dubb som regleras med trådlös elöverföring, var Nokian Tyres film bara ett pr-trick.
- Första gången jag såg filmen skickade jag ett mejl till Nokian där jag uttryckte min oro över att Nokian kanske gjort intrång på mitt patent. Utvecklingschefen Mikko Liukkula ringde tillbaka och sa att jag inte behövde bekymra mig. Nokian Tyres kommer aldrig att sälja ett sådant däck. Det hela var ett pr-trick, enligt honom, berättar Mikael Fernholm.
Mikael Fernholms patenterade teknik går ut på att ett specialtillverkat vax trycker ut dubbstiftet när värmetrådar får vaxet att smälta och expandera och sedan dra in stiftet när strömmen slås av och vaxet stelnar och det skapas ett vakuum i dubbcylindern.
Enligt Mikael Fernholm är Nokians system för långsamt.
- Det stora bristen är att Nokians dubb kommer ut först efter 4 sekunder och in på 2 sekunder. Det kommer inte att gå snabbare hur mycket de än utvecklar tekniken. Det betyder att Nokians variabla däckdubb aldrig kan användas vid nödsituationer. Dessutom kostar dubbarna och däcken de sitter i mer än hela Porschen som de är monterade på i filmen, säger Mikael Fernholm.
"Nej det var inget pr-trick", säger nu Nokian Tyres till Ny Teknik.