Fordon

Så fuskade tillverkarna med nya mätmetoden WLTP

Foto: LSDSL

Den nya mätmetoden skulle sätta stopp för branschens bluffsiffror, men tillverkarna hittade kryphål även i WLTP. Nu har EU slagit ned på fuskarna, som kan tvingas testa om sina bilar.

Publicerad

Med den gamla testcykeln NEDC var biltillverkarnas angivna bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp som regel avsevärt lägre än i verkligheten. Teknikens värld utvecklade därför ett eget test, Sverigecykeln, som mer rättvist skulle motsvara hur bilar körs i vårt land. Enligt tidningen har testbilarnas bränsleförbrukning inte sällan varit upp till 50 procent högre än vad som angivits i NEDC.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här