Fordon

Så blir SJ:s nya X2000

Finansminister Magdalena Andersson (S) samt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) tillsammans med SJ:s vd Crister Fritzon i Stadlers verkstad i Tillberga. Foto: Fredric Wigh, ABB
Finansminister Magdalena Andersson (S) samt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) testar komforten i den nya 1-klassätena i nya X2000.
Arvid Fredman (ryggen mot kameran), fordonsansvarig för X2000 visar hur den nya förarplatsen kommer att se ut. Foto: Fredric Wigh, ABB
Ny kabeldragning och teknik i förarhytten. Foto: Fredric Wigh, ABB
Samtliga av SJ:s 36 X2000 tågset kommer att byggas om i Tillberga, vilket skapar 100 arbetstillfällen.
Johan Söderström, vd ABB Sverige, Mikael Damberg (S) och Magdalena Andersson (S) vid presentationen av nya X2000. Foto: Fredric Wigh, ABB
Finansminister Magdalena Andersson (S) samt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) testar komforten i den nya 1-klassätena i nya X2000. Foto: Fredric Wigh, ABB
På grund av rigorösa säkerhetsreglementen och krav på enkelhet kommer många av knappar och reglage att behållas analoga. Den översta tunna raden kommer dock att digitaliseras i förarplatsens slutgiltiga skepnad.
Grafik: TT/NYHETSBYRÅN

Det 25 år gamla tåget ska leva 25 år till. Nu påbörjar SJ moderniseringen av X2000. Satsningen ska innebära en ökad komfort – och färre tågstopp. ”Målet är att vi ska få under två stoppande fel per en miljon kilometer”, säger Crister Fritzon, vd på SJ.

Publicerad

Det var den 4 september 1990 som Sverige blev med snabbtåg. För första gången kunde man susa fram i 200 km/h, och initialt erbjöds passagerare möjligheten att få en måltid serverad vid platsen. De hade dessutom tillgång till både telefon och telefax. Det var komfort och teknik på en lyxig nivå som vare sig bilen eller flyget kunde konkurrera med.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här