Fordon

Så blir SJ:s nya X2000

Finansminister Magdalena Andersson (S) samt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) tillsammans med SJ:s vd Crister Fritzon i Stadlers verkstad i Tillberga. Foto: Fredric Wigh, ABB
Finansminister Magdalena Andersson (S) samt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) testar komforten i den nya 1-klassätena i nya X2000.
Arvid Fredman (ryggen mot kameran), fordonsansvarig för X2000 visar hur den nya förarplatsen kommer att se ut. Foto: Fredric Wigh, ABB
Ny kabeldragning och teknik i förarhytten. Foto: Fredric Wigh, ABB
Samtliga av SJ:s 36 X2000 tågset kommer att byggas om i Tillberga, vilket skapar 100 arbetstillfällen.
Johan Söderström, vd ABB Sverige, Mikael Damberg (S) och Magdalena Andersson (S) vid presentationen av nya X2000. Foto: Fredric Wigh, ABB
Finansminister Magdalena Andersson (S) samt närings- och innovationsminister Mikael Damberg (S) testar komforten i den nya 1-klassätena i nya X2000. Foto: Fredric Wigh, ABB
På grund av rigorösa säkerhetsreglementen och krav på enkelhet kommer många av knappar och reglage att behållas analoga. Den översta tunna raden kommer dock att digitaliseras i förarplatsens slutgiltiga skepnad.
Grafik: TT/NYHETSBYRÅN

Det 25 år gamla tåget ska leva 25 år till. Nu påbörjar SJ moderniseringen av X2000. Satsningen ska innebära en ökad komfort – och färre tågstopp. ”Målet är att vi ska få under två stoppande fel per en miljon kilometer”, säger Crister Fritzon, vd på SJ.

Publicerad

Det var den 4 september 1990 som Sverige blev med snabbtåg. För första gången kunde man susa fram i 200 km/h, och initialt erbjöds passagerare möjligheten att få en måltid serverad vid platsen. De hade dessutom tillgång till både telefon och telefax. Det var komfort och teknik på en lyxig nivå som vare sig bilen eller flyget kunde konkurrera med.

Nu är det dags för en rejäl modernisering för att tågen ska kunna leva vidare. Under en dag på Stadlers verkstad i Tillberga berättade SJ och ABB om projektet. På plats var finansminister Magdalena Andersson (S) och närings- och innovationsminister Mickael Damberg (S).

– Det här blir troligtvis det intelligentaste tåget i Europa. Och ur ett hållbarhetsperspektiv är det bättre att behålla det gamla än att bara köpa nytt, säger SJ-vd:n Crister Fritzon.

Uppdateringen innebär att man behåller fordonens grund med den lutbara vagnen och boggi-konstruktionen, men det mesta på insidan blåses ut och ersätts med nytt.

Arvid Fredman är fordonsansvarig för koncept X2000 på SJ och han menar att det innebär stora men intressanta utmaningar när man ska gifta samman gammalt och nytt.

– Vi säger att vi byter både hjärta och hjärna i fordonet, säger han.

Moderniseringsprojektet påbörjades redan 2009 med en livslängdsanalys och en grundlig teknisk genomgång, för att se fördelar och nackdelar med att uppdatera istället för att köpa nytt. De senaste två åren har man arbetat med konstruktionsutveckling och tester, och planen är att det första ”nya” X2000 ska rulla ut i trafik hösten 2018.

Det som passagerarna kommer att märka av med ansiktslyftet är den nya interiören. Allt är nytt, från toaletter och hatthyllor – till bistro och stolar.

– ”Är det här verkligen en 2:a klasstol?”, utbrast finansminister Andersson när hon fick provsitta.

Just utvecklingen av stolarna har enligt Arvid Fredman varit knepig. Det är den plats i tåget där passagerarna spenderar mest tid, och de måste passa för alla längder och vikter samt tillåta både vila och arbete. Den nya designen ska vara inspirerad av ”klassiska vilstolar och modern kontorsergonomi”.

En annan ytterst viktig sak som stolarna bidrar med är en ökad kapacitet. På grund av sin design har man kunnat peta in ytterligare stolsrader – och tillsammans med att platserna i bistrovagnen vid behov ska kunna bli bokningsbara har passagerarkapaciteten ökat med 15 procent.

– Drivkraften i investeringen är att vi skapar mer resande. Vi kommer snart nå kapacitetstaket. Utöver X2000 går vi inom fem år in i en ny upphandling av snabbtåg och vi upprustar även alla nattvagnar. I SJ:s 160 åriga historia har vi aldrig investerat så mycket som vi gör nu. Totalt handlar det om nio miljarder kronor, säger Crister Fritzon.

Mer komfortabla stolar, stabilare och snabbare wifi och bättre utbud i bistrovagnen lär vara välkommet – men det som passagerarna främst kommer uppskatta är förmodligen den tekniska uppgradering som inte syns. Alla system uppdateras och tågen kommer att få en egen röst.

Tack vare sensorer ska vagnarna kunna diagnostisera sig själva – och berätta när något är på väg att gå sönder eller när det är dags för service.

– Det här blir starten på vårt digitala underhåll. Det blir mer effektivt och service görs i rätt tid, inte vid ett visst antal kilometer eller körda timmar. Förseningar som beror på fordonet kommer minskas kraftigt, säger Arvid Fredman.

Digitaliseringen ger också fördelen att verkstaden har förhandsinformation om vad som ska göras när en vagn är på väg in. Det snabbar upp underhållet vilket ger mer tid ute i trafik.

Just antalet fordonsstopp är en vital del för SJ. Stopp på grund av infrastrukturen (som är den vanligaste orsaken) ligger på Trafikverket.

– De nya X2000 innebär en väsentlig förbättring. Målet är att vi ska få under två stoppande fel per en miljon kilometer, säger Crister Fritzon, vd på SJ.

Upprustningen av SJ:s 36 stycken X2000 vagnset kommer ske i Tillberga strax norr om Västerås. Investeringen ligger på 3,5 miljarder kronor, vilket ska ställas mot alternativet att köpa nytt – något som beräknats kosta tre gånger mer. För den tekniska moderniseringen står ABB och Stadler. Ombyggnationen av samtliga vagnar beräknas pågå till 2020. Och ministrarna på plats var nöjda med det statliga bolagets investering.

– Vi pratar ofta om klimat, miljö och hållbarhet. Här ser vi hur politik blir till konkret verklighet, säger Magdalena Andersson.

– Bilden av SJ för 5-7 år sedan, till det självförtroende man har nu – och att man vågar satsa 3,5 miljarder på det här. Det skapar jobb och utvecklingskraft. Tillberga är Sveriges tåghuvudstad, säger Mikael Damberg.