Fordon

Så blev Baldos en vanlig bil

Så här såg det ut när Baldos I tog storslam på Shell Eco Marathon sommaren 2008 i södra Frankrike.
Nu får Baldos II rulla på vägarna. Registreringsskyltarna med DES 459 kommer med posten. Foto: Leif Nyberg/Ltu
Baldos II på Bilprovningen för slutbesiktning. Foto: Leif Nyberg/Ltu
Max Wisten, en av sju LTU studenter som färdigställt Baldos II för besiktning, på Bilprovningen.
Professor Elisabet Kassfelt, som leder Baldosprojektet, fick sin dröm i uppfyllelse. Foto: Leif Nyberg/Ltu
Baldos II körde Shell Eco Marathon i Tyskland på försommaren. Foto: Leif Nyberg/Ltu
Professor Elisabet Kassfelt drar täckelset av Baldos II på Campus i Luleå i våras. Foto: Leif Nyberg/Ltu
Baldosföraren Malin Söderling provsitter vid rollouten i våras. Foto: Leif Nyberg/Ltu

Den lilla bensinsnåla elhybridbilen Baldos II från Luleå tekniska universitet klarade besiktningen och är godkänd för att få rulla på svenska vägar. Nu väntar man bara på nummerskylten DES 459.

Publicerad

- Det är så vitt vi vet den enda bil som ställt upp i Shell Eco Marathon som lagligen får köras på vanliga vägar, säger Max Wisten, en av studenterna i Baldos II-teamet i ett pressmeddelande.

Den rödaBaldos II är gjuten i samma form som den blå Baldos I, som tog storslam i studentbilstävlingen Shell Eco Marathon för två år sedan.

Det gick sämre för Baldos II, som råkade ut för det ena haveriet efter det andra under tävlingsdagarna i våras och kom långt ned i resultatlistan.

Målet att få köra på vägarna
Men målet att få Baldos II godkänd för svenska vägar var redan utstakat och man började direkt efter hemkomsten från tävlingarna i Tyskland att börja utrusta bilen för stadskörning.

Man kopplade på vindrutetorkare, vindrutespolning, defroster, säkerhetsbälte, indikeringslampor för blinkers och ljus och beställde tid hos Sveriges fordonsbyggares riksorganisation SFRO, som gör två olika tester innan man släpper iväg bilen till Bilprovningen för slutbesiktning.

Det första testet är en byggbesiktning som bedömer konstruktionen på ett tidigt stadium så att man inte bygger fast sig i en felaktig lösning.

Den andra är en noggrann slutbesiktning av hela layouten och att hjulupphängningen har rätt vinklar och är rätt injusterade.

- Syftet är ju att bilen ska klara att användas på gatan. Den måste tåla att köra på en trottoarkant ochköra ned i en grop, säger Gustav Ulander, besiktare åt SFRO.

Hur snål är Baldos II?
I går klarade man slutbesiktningen på Bilprovningen och nu väntar man bara på registreringsskyltarna.

Nästa steg är att göra en kvalificerad bränslemätning för att se vad elhybriden Baldos II egentligen drar.

Baldos II har ett seriehybridsystem med en liten, etanoldriven förbränningsmotor på 25 kubik som driver en generator som ladda en superkondensator som driver de två elmotorerna som driver hjulen.

Baldos II är med andra ord en elbil som bär med sig sina egna laddningsaggregat.

- Vi ser fram emot att göra en ordentlig mätning hur mycket den drar, säger professor Elisabet Kassfelt som leder Baldosprojektet vid Luleå tekniska universitet.