Fordon

Rösta på framtidens fartyg

Rough Seas. Mat, vatten och energi är ojämnt fördelat i världen och läget är spänt. Det kan hända att både fartyg och hamnar måste skyddas av militären.
Tankerfartyget som fraktar vatten drivs energisnålt med en kombination av vågkraft, vind och solceller.
Den nya fartygskonstruktionen är anpassad till en lägre fart för att spara energi.
Yellow River. Här är det Asiens roll som förbrukningsmarknad som styr fraktbehovet. Nya fartyg med megastora containrar fraktar varor från Afrika till Kina.
Allting är megastort i Yellow River-scenariet - fartygen, containrarna och specialhamnarna som ska lasta och lossa. 1000 megacontainrar motsvarar 16 000 standardcontainrar.
De nya containerfartygen kräver nya konstruktionslösningar.- De drivs av kärnkraft med hjälpmotorer som går på gas.
Open Oceans. Här är världen fredligare. Den gröna ekonomin blomstrar och stora fartyg plöjer sakta världshaven och skördar dem på alger som blir biobränsle.
Algerna vattnas ur och lastas i stora inbyggda pråmar som sedan hämtas av speciella transportfartyg.
Algskördefartyget är bara en av många nya fartygstyper i Open Ocean-scenariot. Här finns specialfartyg för avsaltning av havsvatten och fartyg för avfall och återvinning.

Hur ser världen ut om tjugo år? Vad händer med världshandeln och sjöfarten? Hur kommer framtidens fartyg att se ut?

Publicerad

Det är frågor som den finländska skeppsbyggaren Wärtsilä vill ha hjälp med att få svar på.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här