Fordon Rösta på framtidens fartyg Rough Seas. Mat, vatten och energi är ojämnt fördelat i världen och läget är spänt. Det kan hända att både fartyg och hamnar måste skyddas av militären. Tankerfartyget som fraktar vatten drivs energisnålt med en kombination av vågkraft, vind och solceller. Den nya fartygskonstruktionen är anpassad till en lägre fart för att spara energi. Yellow River. Här är det Asiens roll som förbrukningsmarknad som styr fraktbehovet. Nya fartyg med megastora containrar fraktar varor från Afrika till Kina. Allting är megastort i Yellow River-scenariet - fartygen, containrarna och specialhamnarna som ska lasta och lossa. 1000 megacontainrar motsvarar 16 000 standardcontainrar. De nya containerfartygen kräver nya konstruktionslösningar.- De drivs av kärnkraft med hjälpmotorer som går på gas. Open Oceans. Här är världen fredligare. Den gröna ekonomin blomstrar och stora fartyg plöjer sakta världshaven och skördar dem på alger som blir biobränsle. Algerna vattnas ur och lastas i stora inbyggda pråmar som sedan hämtas av speciella transportfartyg. Algskördefartyget är bara en av många nya fartygstyper i Open Ocean-scenariot. Här finns specialfartyg för avsaltning av havsvatten och fartyg för avfall och återvinning. Hur ser världen ut om tjugo år? Vad händer med världshandeln och sjöfarten? Hur kommer framtidens fartyg att se ut? Lars Anders Karlberg Publicerad 8 okt 2010 kl 14.25 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Det är frågor som den finländska skeppsbyggaren Wärtsilä vill ha hjälp med att få svar på. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ sjöfart klimatförändringar fordon
ENERGI Miljardnota för danskarna: El från vind och sol pressar elnätet Danskarna betalar i dag hela notan för att balansera den varierande elproduktionen från vindkraftverk och solceller. Men det kan snart förändras: en del av kostnaden kan läggas över på bolag som Ørsted och Vattenfall.
FORDON PG Gyllenhammar är död – ”Oerhört viktig för Volvo Cars” Den legendariske AB Volvo-vd:n Pehr G Gyllenhammar, av många kallad PG, är död. Han blev 89 år.