Fordon

Robot laddar batterier som ska driva färjorna

Så fungerar batterifärjorna. Grafik: Jonas Askergren. Grafiken kan förstoras till full storlek med den gula markeringen uppe till höger. Detta fungerar för tillfället endast på desktop och läsplatta.
Tycho Brahe är först ut att byggas om till batteridrift. Foto: HH Ferries
Illustration av hur laddningen med robotarm ska fungera. Illustration: ABB

De två färjorna Tycho Brahe och Aurora som trafikerar sträckan Helsingborg–Helsingör ska börja drivas med batterier. Redan i sommar ska den första färjan vara konverterad.

Publicerad

Färjorna M/F Tycho Brahe och M/F Aurora är i dag dieselelektriska. Det blir det ändring på under året. De två färjorna ska utrustas med specialbyggda vätskekylda litiumjonbatterier på 4.16 MWh och drivas helt på el.

– Ett batteri motsvarar drygt 5 000 bilbatterier, säger Marcus Högblom, försäljningsdirektör för ABB, som utför konverteringsarbetet och bygger laddstationer i hamnarna.

I april ska den första av de två färjorna, Tycho Brahe, läggas i torrdocka i Landskrona-varvet för att konverteras till batteridrift. Arbetet beräknas vara färdigt under årets andra kvartal. I oktober är det Auroras tur, men redan i februari ska de båda fartygen förses med containers och batterier som en förberedelse för arbetet.

Fyra fartyg trafikerar linjen med 20-minutersfärder mellan Helsingborg och Helsingör, 365 dagar om året, dygnet runt. Två av dem blir batteridrivna.

– Det gör att vi räknar med att kapa de totala utsläppen med 50 procent, säger Marcus Högblom.

Marcus Högblom Foto: Jonas Lehtipuu

Färjornas batterier ska laddas medan de ligger i hamn och väntar på nästa tur. I Helsingör blir laddtiden ungefär 5,5 minuter och i Helsingborg 9 minuter. Varje gång fartyget ligger i endera hamnen kommer det att laddas.

– Sådana här batterier laddas aldrig ur, utan håller hög laddning hela tiden. Det är bra för livslängden, säger Marcus Högblom.

Direkt när färjan kommer i hamn ska laddningen påbörjas. Laddningsprocessen sker helt automatiserat: På både Helsingsborgs- och Helsingörs-sidan kommer en industrirobot att finnas på plats, och ansluta laddningskabeln.

– Det här är en ganska fin form av automatisering. Arbetet skulle ta väldigt lång tid om det utfördes av en person och den väldiga spänningen gör det riskabelt. säger Marcus Högblom. Spänningen är på 10,4 kV i Helsingör och på 10,7 kV i Helsingborg.

Redan nu är förarbete gjort i hamnarna. Mer än sju kilometer kabel har grävts ner och en robotarm finns på plats på den danska sidan.

– Roboten har ett eget hus som den bor i, så att den smälter in i miljön vid Helsingörs slott.

När nu färjorna läggs in för konvertering till batteridrift ska trafiken fortsätta.

– Det ska vara så lite avbrott som möjligt i trafiken. Därför är det glädjande att vi kan göra det i Sverige, på Landskrona-varvet, säger Marcus Högblom

Som nödlösning kommer dieselmotorerna att finnas kvar på färjan, men de ska inte användas.

Ägare till de två färjorna: Tycho Brahe och Aurora är HH Ferries. Övergången till batteridrift är det största enskilda projektet i företagets historia. HH Ferries vd Henrik Rørbæk framhåller att det kommer att gynna både passagerare och den lokala miljön. Arbetet får 120 miljoner kronor i stöd av EU:s innovationsnätverk INEA.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Om färjorna

Tycho Brahe

Byggd: 1991

Plats för 1100 passagerare och 238 bilar.

Längd: 111 meter, bredd: 28 meter.

Aurora

Byggd: 1992

Plats för 1250 passagerare och 240 bilar.

Längd: 111 meter, bredd: 28 meter.

Källa: ABB