Fordon

Rimacs battericell ska överträffa Tesla

Rimac arbetar på att deras batteripack ska kunna utgöra en del av bilens kaross. Foto: Rimac

75 procent av batteripackets vikt ska utgöras av Rimacs nya battericell. Så skiljer den sig från Teslas 4680-cell. 

Publicerad

Bolaget siktar på att ta rollen som den ledande tillverkaren av batteridrivna superbilar. I sommar släpper Rimac modellen Nevera som sägs bli den snabbast accelererande serietillverkade bilen i världen. Till detta har tidigare VW-ägda Bugatti förts över till det kroatiska bolaget, där Porsche är minoritetsägare.     

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här