Fordon
Renault testar bränslecell i lastbil
Bränslecellen kan som mest leverera 20 kW till drivlinan, och spillvärmen används för att värma förarhytten. Foto: JP Glatigny /Renault Trucks
För första gången i Europa ska en eldriven lastbil testas med vätgasdriven räckviddsförlängare.
En 4,5 tons Renault Maxity Electric ska få räckvidden fördubblad – från tio mil till 20 mil – tack vare bränslecell och vätgastankar. Det handlar alltså om en batteridriven elbil, som konverterats till laddhybrid med bränslecellsteknik.
Man hoppas på detta sätt uppnå två vinster: Förutom den längre räckvidden, går det fortare att tanka bilen med vätgas än att snabbladda batterierna. Bränslecellstankarna lagrar fyra kilo vätgas med ett tryck på 350 bar.
Elektriciteten som alstras med hjälp av bränslecellen driver motorn, men kan också ladda batterierna när bilen står stilla. Bränslecellen kan som mest leverera 20 kW till drivlinan, och spillvärmen används för att värma förarhytten.
Litiumjonbatterierna kan även laddas från elnätet, och laddas vid retardation då elmotorn används som generator. De väger 400 kilo och lagrar maximalt 42 kWh.
Bilen rullar i ett fältförsök åt franska postverket, som ska pågå i minst ett år. Försöket pågår i kommunen Dole i östra Frankrike, känd för sitt kalla vinterklimat. Platsen har valts för att ge en extra dimension åt testerna, då helelektriska fordon ofta har problem med både värme och räckvidd när det är kallt.
Gilla Ny Teknik på Facebook