Fordon

Rekord: Här rullar det 2 km långa passagerartåget i Alperna

Här ringlar ett 2 km långt passagerartåg i Schweiz. Foto: RhB

Schweiz slog rekord genom att ta ett nära 2 km långt passagerartåg genom bergen. Resan gjordes dock inte utan risker.

Publicerad

Landet såg tidigt till att turister kunde ta sig högt upp i Alperna utan fysisk ansträngning, via räls. Nu firar Schweiz att det är 175 år sedan man fick sin första järnväg, och för att markera detta valde schweizarna att slå ett rekord på räls.

Rhaetische Bahn (RhB) och den lokala tågtillverkaren Stadler slog sig samman för att sätta ihop och köra världens längsta passagerartåg. Man utgick från 25 eldrivna Capricorn-tåg, och med 100 vagnar mätte hela ekipaget 1 905 meter, skriver CNN.

Turen gick på smalspårig järnväg och följde Albula-linjen, en vindlande sträckning där rekordtåget kördes i max 35 km/h. På mindre än 25 km gick man från 1 788 meters höjd över havet vid starten i Preda, till 999.3 meter vid Alvaneau.

Tågets vikt strax över 3 000 ton

Nedstigningen gick vägen trots att det nära 2 km långa tåget vägde strax under 3 000 ton. Bland otaliga tunnlar fanns den högst belägna i Alperna, nära sex km långa Albulatunneln. Innan avfärd upptäckte man några problem. Dels var nödbromssystemet utslaget – och till detta kunde de sju lokförarna varken använda mobiler eller radio för att kommunicera i de många tunnlarna.

Den tillfälliga lösningen för förarna och tågets 21 tekniker ombord blev ett slags fälttelefoner. Och samarbetet var av största vikt då ojämna accelerationer och inbromsningar mellan respektive Capricorn skulle ha inneburit stora påfrestningar på spåren. Som en säkerhetsåtgärd kompletterades de pneumatiska kopplingarna mellan vagnarna med kablar. 

Tåget använde sin bromskraftsåtervinning, men med tanke på den stora vikten fanns det en oro för att systemet byggt för att hantera 11 000 volt skulle bli överbelastat – så blev dock inte fallet. 3 000 passagerare åkte med under rekordförsöket.

I spelaren nedan kan du se video från rekordturen.