Fordon

Regeringen vill ha helt nya utbåtar

Regeringen väljer att satsa på en ny ubåt i stället för att förnya befintliga ubåtar. Det framgår av regeringens budgetproposition.

Publicerad

- Vi är väldigt glada över att regeringen nu preciserar att det är nyanskaffning som gäller och inte livstidsförlängning, säger Kjell Göthe, informationschef på Kockums i Karlskrona, till Ny Teknik.

Regeringen har i olika dokument hittills sagt att man prövar frågan om hur den svenska ubåtsförmågan ska vidmakthållas i framtiden.

Alternativet till att låta bygga en ny ubåt har varit att uppgradera två av de befintliga ubåtarna

i Södermanlandsklassen, som beräknas hålla till runt 2015.

Av budgetpropositionen framgår att man gjort sitt vägval.

Regeringen skriver att man redan i augusti fattat beslut om att fullfölja den så kallade konstruktionsfasen av nästa generations svenska ubåt. Den senare innebär att man konstruerar verktygen för att bygga ubåten.

Enligt Kjell Göthe närmar sig Kockums och Försvarets materielverk slutet av förhandlingarna kring kostnaderna för konstruktionsfasen.

- Vi hoppas att de ska vara klara i slutet av september, säger han.

Enligt vad Ny Teknik erfar kostar konstruktionsfasen cirka en miljard kronor. Utan en order har Olaf Berlien, styrelseordförande i Kockums tyska moderbolag Thyssen Krupp, hotat med varsel.

l Är arbetstillfällena tryggade nu?

- Det kan jag inte säga något om nu, det är för tidigt, säger Kjell Göthe.

Regeringen skriver också att man väntar på att få in ett "kompletterande underlag" och att man i vår, i till-äggsbudgeten, har för avsikt att föreslå riksdagen att beställa ubåten.

Nästa generations svenska ubåt går under arbetsnamnet A26 och väntas bli en extremt tyst, smygande, nätverksubåt. Den är tänkt att vara en förbättrad version av dagens ubåtar av Gotlandsklassen.