Fordon
Regeringen satsar på ny ubåt
Idéskiss från Kockums av hur en ny svensk ubåt kan komma att se ut.
Regeringen väljer att satsa på en ny ubåt i stället för att förnya två av landets befintliga ubåtar. Det framgår av dagens budgetproposition. Därmed ser det ut som om Kockums kan få en ny svensk statlig miljardorder redan i år.
- Vi är väldigt glada över att regeringen nu preciserar att det är nyanskaffning som gäller och inte livstidsförlängning, säger Kjell Göthe, informationschef på Kockums i Karlskrona, till Ny Teknik.
Regeringen har i olika dokument, nu senast i inriktningspropositionen för försvaret, sagt att man prövar frågan om hur den svenska ubåtsförmågan ska bibehållas i framtiden.
Som alternativ till att låta bygga en ny ubåt har man övervägt att uppgradera två av de befintliga ubåtarna i Södermanlandsklassen som beräknas hålla till runt 2015.
Av dagens budgetproposition för år 2010 framgår att regeringen nu gjort sitt vägval.
Regeringen skriver att man redan i augusti tagit beslut om att fullfölja den så kallade konstruktionsfasen av nästa generations svenska ubåt.
Den senare innebär att man lägger fast specifikationerna och bygger verktygen för producera ubåten.
Beslutet om att inleda konstruktionsfasen är dock hemligt och omfattas såväl av försvarssekretess som kommersiell sekretess.
Enligt Kjell Göthe förhandlar Kockums sedan en tid tillbaka med Försvarets materielverk om villkoren och kostnaderna för konstruktionsfasen. Man närmar sig slutet av samtalen.
- Vi hoppas att förhandlingarna kommer att vara i slutet av september, säger Kjell Göthe.
Enligt vad Ny Teknik innebär regeringbeslutet från augusti att Kockums nu kan få en order på konstruktionsfasen värd runt en miljard kronor.
Kjell Göthe vill inte yppa något om storleken på ordern men säger:
- Det blir en stor order som kommer att betyda mycket för oss.
Utan en order har Olaf Berlien, styrelseordföreande i Kockums moderbolag Thyssen Krupp, hotat att börja varsla Kockumsanställda.
Är arbetstillfällena på Kockums tryggade nu?
- Det kan jag inte säga något om nu, det är för tidigt, säger Kjell Göthe.
Regeringen skriver också att man väntar på att få in ett ”kompletterande underlag”.
Därefter kommer man att i samband med tilläggsbudgeten i vår att föreslå riksdagen att beställa ett antal exemplar av ubåten. Det har tidigare talats om att Sverige behöver två nya ubåtar.
Nästa generations svenska ubåt går under arbetsnamnet A26 och förväntas bli en extremt tystgående, smygande, nätverksubåt. Den är tänkt att bli en förbättrad version av dagens ubåtar av Gotlandsklassen.
Det var 2007 som regeringen först fattade beslut om en förkonstruktionsfas eller designfas.