Fordon

Rapport visar: De två slåss i autonoma racet

Lebron James i baksätet på en bil som ser ut att köra av sig själv. Foto: Intel

Tidigare i år kom en rapport som satte GM och Waymo främst i det autonoma racet. Nu släpps ytterligare en som förstärker bilden – och gapet till övriga förefaller vara stort.

Publicerad

Kaliforniens motsvarighet till Transportstyrelsen har nu släppt sin årliga rapport över hur de olika tillverkarna testar självkörande bilar.

Och även om Autonomus Mode Disengagment report inte ska ses som ett fullständigt facit – ger rapporten en god fingervisning om den utsträckning som självkörande bilar testas i verklig trafik.

Och de stora spelarna är, precis som analysföretaget Navigant gjort gällande, GM och Waymo. Den förstnämnda hade autonoma bilar på vägarna som tillsammans tillryggalade motsvarande 22 000 mil. Waymos flotta har under 2017 rullat 57 000 mil.

Tittar man på siffrorna så är Waymo i en helt egen liga, och i rapporten framgår även att bilarna endast i 63 fall behövt mänsklig input. Och detta gäller bara siffrorna i Kalifornien, totalt har företaget kört 322 000 mil. GM rapporterar att personen bakom ratten har behövt hoppa in 105 gånger under tolvmånadersperioden.

– Det är 1 400 procents förbättring. Detta är ytterligare ett bevis på att vi är på målet om att lansera en självkörande fordon 2019, säger en talesperson i en kommentar till rapporten.

Dock har GM:s bilar varit involverade i 22 krockar under fjolåret, vilket innebär att man haft en olycka var tusende mil.

Andra tillverkare som loggat självkörande mil i Kalifornien är Drive.ai, Nissan, Zook, Bosch, Baidu och Aptiv. Övriga tillverkare som har licens, däribland Ford, BMW, Volkswagen och Tesla – har inte kört en enda autonom mil.

Tesla skriver i sin rapportering att de: Genomför tester av autonoma fordon via simulation, i laboratorier, på testbanor samt på allmän väg på olika platser världen över. Vidare beskriver tillverkaren att de är det enda märket som har kundägda bilar som testar autonom teknologi i skuggläge. Tesla beskriver inte sina bilar som självkörande, eller att skuggläget är en form av autonom teknik – utan endast ett sätt att samla in data från verklig körning.

Rapporten från delstaten ger som ovan nämnt inte en fullständig bild av hur teknologin utvecklas. Bland annat utför många tillverkare tester på andra ställen – däribland Uber, Volvo/Autoliv/Zenuity/Ericsson och Hyundai-gruppen.