Fordon

Rapport: Tesla sist i autonoma racet

Tesla ligger sista i det autonoma racet, enligt en ny rapport. Foto: Tesla

Teslas har länge setts som en teknikledare inom området självkörande bilar. Men enligt en ny studie får tillverkaren svidande kritik. Istället för topposition i det autonoma racet – kommer de på en sistaplats.

Publicerad

Två biljättar och Googles bildivision, så ser ledartrion ut i det autonoma racet. Det visar en ny analys över hur 19 företagsgrupper ligger till i utvecklingen och implementeringen av självkörande teknik i fordonsbranschen.

Rapporten som är sammanställd av Navigant Research har fokuserat på tio olika kriterier, och resultaten är något förvånande. För av de 19 företagen – kommer Tesla på en svidande sistaplats.

– Tesla får höga poäng för sin vision, men de har inte demonstrerat förmågan att på ett konsekvent sätt förverkliga den visionen, säger Sam Abuelsamid, analytiker på Navigant Research, i en kommentar till rapporten.

Förstaplatsen, och de som anses ha kommit längst både i strategi och implementering, är General Motors. GM som i början av januari avslöjade sin rattlösa bil har sagt att om de bara får tillåtelse så kommer företaget ha tusentals självkörande bilar ute på vägarna, i komplexa miljöer, redan 2019.

Efter GM följer Waymo, Alfabets (tidigare Google) bildivision, samt tyska konsortiet Daimler-Bosch.

Rapporten beskriver Teslas Autopilot-teknik som allt för tveksam – att den har stagnerat, samt att den till och med regresserat sedan den lanserades 2015. Det sistnämnda har att göra med att biltillverkaren samarbetade med Mobileye fram till 2016. Men efter en uppmärksammad dödsolycka gick företagen skilda vägar, och det har inte varit av godo för Teslas teknikutveckling.

I rapporten skriver Navigant: Mer än ett år efter att ha lanserat V2 så saknar Autopilot fortfarande delar av den funktionalitet som originalet hade, och det finns många rapporter från ägare som vittnar om oförutsägbart beteende. Även nyhetsbyrån Bloomberg har rapporterat om detta. Ett problem som analysfirman noterar är att Tesla valt att gå en egen teknisk väg och det kan ha varit ett misstag att exkludera lidar.

Analysbyrån har delat in företagen i fyra segment: Ledare, utmanare, bubblare och följare. Samtliga av de 19 företag som rapporten fokuserar på hamnar i de tre första kategorierna. För Tesla, som en gång i tiden ansågs vara ledande, är positionen som sist bland de främsta, en riktig kalldusch.

Topp tio – här är lederna i det autonoma racet

1. GM

2. Waymo

3. Daimler-Bosch

4. Ford

5. Volkswagen Group

6. BMW-Intel-FCA

7. Aptiv

8. Renault-Nissan Alliance

9. Volvo-Autoliv-Ericsson-Zenuity

10. PSA