Fordon

Raka spåret för omstridda Botniabanan

Botniabanan invigdes lördagen den 28 augusti och många Nordmalingbor hade tagit sig ner till det nya resecentrumet i Nordmaling centrum. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Stationen är en del av Botniabanan som invigdes samtidigt. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Förarens spegelbild syns i en av skärmarna i det sprillans nya tåget. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Här är tågbron över Umeälvens delta. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Foto: Henrik Montgomery/Scanpix
Kung Carl XVI Gustaf invigde banan tillsammans med näringsminister Maud Olofsson. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix

I morgon, lördag, invigs det största järnvägsbygget i modern tid i Sverige. Den 19 mil långa Botniabanan invigs med pompa och ståt av kungen, landshövdingar och annat fint folk i en rullande invigning under hela dagen.

Publicerad

Det första bandet klipps i Kramfors klockan 10.30. Sedan rullar tåget vidare till Örnsköldsvik klockan 12.14, till Nordmaling klockan 14,50 för att sluta i Umeå klockan 16.15.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här