Fordon

Racingsporten rycker i Formula-Student-teknologerna

Jonas Jarlmark, civilingenjör från KTH med gedigen fordonsforskning i bagaget och själv gammal Formula Student-konstruktör, är "racing engineer" åt både Rickard Rydell på Seat STCC-team och Fredrik Ekblom som kör Eons biograsdrivna STCC-bilar. Jonas Jarlmark till höger. Foto: Micke Fransson
Chalmers etanodrivna Formula Student-racer CFS09 knep en 15:e plats och blev bästa svensk vid tävlingarna på Silverstonebanan i England i juli.
Clear River Racing från Karlstad universitet kom på 17:e plats på Silverstone. En rejäl uppryckning från förra året.
Lundateamet kom långt ned i resultatlistan, på 61:a plats. Bilden är från avtäckningen av Luracing 3 i våras.
KTH:s nya R6:a har ännu inte fått visa vad den går för. Här är hela teamet vid avtäckningen i våras.

Nu får en svensk publik chans att se de fyra små snabba racerbilarna från de tekniska universiteten i Göteborg, Karlstad, Lund och Stockholm tävla mot varandra. Det blir nästa fredag på Gelleråsbanan i Karlskoga.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här