Fordon
RAC: Hybriderna borde förbjudas vid offentliga laddstolpar
RAC anser att hybridbilar borde förbjudas vid offentliga laddstolpar. Foto: Chargemaster
Laddhybrider tar mycket längre tid på sig för att fylla batteriet än rena elbilar. Därför anser brittiska intresseorganisationen RAC att hybriderna borde förbjudas att använda offentliga laddstolpar.
En fungerande laddinfrastruktur är avgörande för elbilistens trygghet, och ett par minuter vid laddstolpen kan räcka för att man ska få ett par-tre mil till godo. Men elbilar är inte ensamma om att stanna vid dessa vattenhål – även de som kör laddhybrider har möjlighet att rulla på ren el. Det finns dock stora skillnader mellan biltyperna. En laddhybrid har inte samma robusta laddteknik, vilket gör att det finns begränsningar kring hur snabbt de kan ladda. Och enligt en rapport från brittiska trafikorganisationen RAC Foundation tar det ungefär tolv gånger så lång tid att ladda dem jämfört med en ren elbil.
Och här kommer ett problem. Hybriderna kan ju köra på bensin/diesel – medan de rena batteribilarna inte har den backupen. Att de då blockeras från laddstolpar är enligt RAC både dyrt och ineffektivt.
I den rapport som organisationen har släppt framgår det att det finns stor okunskap om hur snabbt olika typer av elektriska fordon laddas. En vanlig missuppfattning är att de laddas lika snabbt.
I rapporten rekommenderar RAC att man bör överväga en reglering av vilka som får använda stolparna. Deras förslag är att laddning vid större vägar exklusivt ska tillåtas för rena elbilar – detta tills dess att laddhybrider har längre räckvidd på el och teknik som tillåter högre laddhastighet.
– Snabbare och mer kraftfulla laddpunkter kanske låter som svaret för att skapa den laddinfrastruktur som elbilar behöver. Men om bilarna bara kan laddas till en lägre effekt, då kommer vi som bäst att bli besvikna – och i värsta fall så har vi slösat pengar. Kompabilitet mellan bil och laddare är nyckeln, säger Steve Gooding, chef för RAC Foundation.
En annan sak som rapporten tar upp är att trots en förbättrad kvalitet på laddinfrastrukturen så är det fortfarande för många laddställen som inte fungerar. Det här skulle aldrig vara fallet med bensinmackar.
– Att ladda elektriska fordon ska åtminstone vara lika tillgängligt och problemfritt som att tanka bensin eller diesel. Vår rapport gör det klart att vi kanske är på rätt väg – men vi är inte där ännu, säger Steve Gooding.