Fordon

Projekt: Så ska blåljusfordon och förarlösa bilar samsas

Att bilister släpper fram utryckningsfordon är en fråga om liv och död. Hur ska det fungera i en självkörande framtid? Det ska nu demonstreras.

Publicerad

Förhoppningarna är att självkörande bilar ska göra bilkörning säkrare. Men vad gäller för den som hamnar i nöd och snabbt behöver bli hämtad av en ambulans för att få vård? Också när medtrafikanterna består av mänskliga förare kan ambulansförare bli rejält fördröjda i tät trafik. Ska visionen om en trafikmiljö med självkörande fordon bli verklighet måste de lära sig att hantera utryckande fordon som snabbt behöver komma fram.

Ett svenskt forskningsprojekt ska nu komma med ett förslag på en lösning. Deltar gör Volvo Cars, Ericsson, SOS Alarm, forskningsinstitutet Rise och Carmenta, ett företag som utvecklar programvara för bland annat trafikstyrning.

Informationen om att ett utryckningsfordon är på väg och vart det ska åka kommer att föras upp i en molntjänst. Därmed blir det möjligt för de som koordinerar utryckningsfordonen att föra över informationen till uppkopplade och automatiserade fordon – som kan väja eller köra in till kanten.

– Det är i dag vår uppgift att vid en nödsituation dirigera rätt utryckningsfordon till rätt plats. Införandet av automatiserade fordon som kan dela med sig av uppgifter om vilken rutt de kör ger oss stora möjligheter. Utryckningsfordon kommer att nå sitt mål snabbare och effektivare. Men projektet tar också upp nya utmaningar som hur man försäkrar sig om att informationen överförs på ett säkert och pålitligt sätt, säger Mattias Hindfeldt, it-chef på SOS Alarm.

Byggs in i befintlig molntjänst

Lösningen kommer att byggas in i en redan demonstrerad molntjänst, kallad AD Aware Traffic Control. Tjänsten samlar in uppgifter om exempelvis väder, Trafikverkets trafikövervakningssystem och andra källor för att kunna distribuera det till fordonen på vägarna.

Det nya delprojektet kring utryckningsfordon kommer att demonstreras i slutet av juni i Göteborg, om allt går som det ska.

Ett system med liknande mål (att varna bilister för utryckningsfordon) men annan teknisk lösning utvecklas av det svenska företaget H&E.

Google-syskonet Waymo, som utvecklar självkörande bilar, arbetar också på metoder för fordonen att hantera utryckningsfordon. Mikrofoner ska fånga upp varifrån sirenerna kommer en annan sensor blåljuset. Bilen ska om det behövs exempelvis köra in till kanten eller väja vid en korsning