Fordon Problem med linfärjans nya eldrift Elkabeln rullas upp på en stor vinda på sidan av fartyget. Men upprullningen har inte fungerat som den ska. Foto: Kasper Dudzik Tekniken med elkabeldrift har utvecklats av Färjerederiet. Foto: Trafikverket Färjan Gerd, som nyligen har konverterats till eldrift, fick en problemfylld inkörningsperiod. Under flera turer har hon därför gått på diesel. Linda Nohrstedt Publicerad fredag 20. januari 2017 - 16:04 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Ny Teknik har tidigare berättat om färjan Gerd på Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv. Gerd har nyligen försetts med ett svenskutvecklat system för eldrift via kabel. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ eldrift färja fordon
ENERGI Vindkraftsbranschen sågar regeringens nej till vindkraft: ”Problematiskt” Hur ska Sverige klara den gröna omställningen, frågar sig vindkraftsindustrin? Extremt förvånande, anser vindkraftsbranschen.
ENERGI Jättevindpark får ja av regeringen – hånas som ”Liseberg till havs” Regeringen säger ja till en ny havsbaserad vindkraftspark på västkusten.
ENERGI Spill i europeiska batterifabriker leder till miljonförluster De nya europeiska batterifabrikerna har svårt att öka sina produktionsvolymer – och det kan bli kostsamt.