Fordon

Problem med linfärjans nya eldrift

Elkabeln rullas upp på en stor vinda på sidan av fartyget. Men upprullningen har inte fungerat som den ska. Foto: Kasper Dudzik
Tekniken med elkabeldrift har utvecklats av Färjerederiet. Foto: Trafikverket

Färjan Gerd, som nyligen har konverterats till eldrift, fick en problemfylld inkörningsperiod. Under flera turer har hon därför gått på diesel.

Publicerad

Ny Teknik har tidigare berättat om färjan Gerd på Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv. Gerd har nyligen försetts med ett svenskutvecklat system för eldrift via kabel.

Den 11 januari var det trafikstart för den nya eldriften. Men den har inte gått smärtfritt.

– Vi tror att det är fel på en frekvensomvandlare, för den löser ut, berättar Jarl Andréasson, projektledare på Färjerederiet.

Eldriftssystemet fungerar med hjälp av en elkabel som leder elektriciteten från elnätet på land till elmotorerna på färjan. För att inte elkabeln ska hänga löst i vattnet rullas den upp på en stor vinda på sidan av fartyget. Kabelvindan drivs också av en elmotor och är ansluten till en frekvensomvandlare, och det är den som inte fungerar som den ska.

– Det är ett konstigt fel som kommer och går. Vi kan köra i sex eller åtta timmar och sen uppstår felet. I början kunde vi köra på lägre effekt, men det går inte längre, säger Jarl Andréasson.

Felet har fått till följd att flera turer har körts på diesel.

Färjerederiet är något förbryllat över problemet eftersom det tidigare inte har uppstått på de övriga tre färjelinjerna som också har elkabeldrift. Nu överväger rederiet att byta ut frekvensomvandlaren.

– Vi tror att det är fel på utrustningen och har kontakt med leverantören, säger Jarl Andréasson.