Fordon

Prisdumpningen på F-35

tog alla med överraskning

Lockheed Martins kommande F-35 i demonstratorversion.

Ingen hade räknat med att det amerikanska stridsflygplanet F-35 Joint Strike Fighter skulle vara billigare än svenska Gripen NG. Men när norska regeringen nu öppnar böckerna ser man att den amerikanska offerten ligger under den svenska.

Publicerad

Den norska regeringen gick på torsdagseftermiddagen ut med ett förhandsbesked om att Lockheed Martins nya stridsflygplan F-35 Lightning II Joint Strike Fighter är bättre för Norge än Saabs nyutvecklade Gripen NG.

”Bättre och billigare än Gripen NG”, sade den norska statsministern Jens Stoltenberg i går.

Den amerikanska flygplanstillverkarens bud för 48 nya stridsflygplan av modell JSF eller F-35 ligger på 19 miljarder norska kronor, räknat i fast pris 2008.

Det framgår avdet norska försvarsdepartementets utvärderingav amerikanska JSF och svenska Gripen NG, som Ny Teknik läst.

Erbjudandet om 18 miljarder är bara 2 miljarder lägre än offerten från svenska Försvarets materielverk, FMV, som ansvarar för försäljningen av Saabs Gripen NG.

Men den norska regeringen lägger på fyra miljarde kronor för extrautrustning på Gripen NG, och då blir prisskillnaden mellan Gripen NG och F-35 fem miljarder norska kronor.

Norge får kraftig rabatt
Tidigare har försvarsindustri-analytiker i omvärlden bedömt den svenska Gripen-plattformen som den billigaste.

Räknat per flygplan ligger Lookhead Martins bud på 375 miljoner norska kronor.

Det är ett betydligt lägre pris – eller 35 procent mindre – än vad USAs egen flotta, US Navy, som beställt planen, räknar med att få betala för ett JSF-plan.

Brittiska försvarsmagasinet Jane’s Defence har tagit del av US Navy’s budgetdokument för skatteåret 2009.

Där beräknar US Navy att JSF kostar 83,1 miljoner dollar styck - det vill säga 605 miljoner norska kronor.

FMVs anbud ligger på 20 miljarder norska kronor i fast pris för 48 plan. Det vill säga 416 miljoner norska kronor styck.

Försämrar Saabs offert
Men det norska försvarsdepartementet hävdar i sina jämförelser mellan planen att Gripen behöver ytterligare utrustning för fyra miljarder för att klara Nato-standard och Nato-krav.

”De resterande fyra miljarderna 2008-kronorna för Gripen NG är tilläggskostnader som är helt nödvändig utrustning för att planet ska vara ett multiroll-stridsflygplan i förhållande till Natos-standard- och krav”, skriver man.

Det amerikanska erbjudandet är dessutom mycket mer fördelaktigt än det svenska om man ser kostnaderna för planet under 30 år.

Norrmännen anser att Gripen NG blir 20-30 miljarder dyrare i livsscykelkostnader, inklusive vapen, logistik och underhåll än JSF.