Fordon

Premiär för elbuss i Stockholm

Eurabus har ett litiumjärn-fosfatbatteri med kapaciteten 314 kWh. Asynkronmotorn ger effekten 130 kW och vridmomentet 2200 Nm. Vid max 250 km körsträcka per dygn räcker nattladdning av batterierna (5 timmar). Foto: Eurabus

Storstockholms första elbuss invigs i morgon, fredag. Bussen, som är gratis för passagerarna, är ett privat initiativ.

Publicerad

(Uppdaterad) Elbussen ska rulla i rusningstrafik mellan Solna Centrum och industriområdet Hagalund, där kollektivtrafiken inte är fullt utbyggd idag. Resan är helt gratis för passagerarna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här