Fordon

Powercell tecknar avtal med Bosch för halv miljard

Per Wassén, vd Powercell, i företagets bränslecellslabb i Göteborg. Foto: Johan Kristensson

Den svenska tillverkaren av bränsleceller har nu landat avtalet med Bosch. Affären är värd en halv miljard plus royaltyintäkter för Powercell.

Publicerad

Powercell och Bosch tecknade i slutet av förra året en avsiktsförklaring kring utveckling och leverans till Boschs prototyper. Powercell tillverkar bränslecellsstackar vid sin anläggning i Göteborg. Bosch ska bygga systemet runt stacken och sälja det till tillverkare av personbilar, lastbilar och bussar.

Nu har avsiktsförklaringen mynnat ut i ett utvecklings- produktions och försäljningsavtal, berättar Powercell i ett pressmeddelande. Produkten det gäller är Powercells stack S3. Avtalet kostar Bosch 50 miljoner euro (motsvarande 530 miljoner kronor) plus en royaltyintäkt för varje stack som levereras. Samtidigt får Bosch en exklusiv global rättighet att producera och sälja bränslecellssystem till personbilar, lastbilar och bussar under sju år räknat från produktionsstart.

”Genom det här samarbetet med Bosch kan vi uppnå ett kommersiellt genombrott inom fordonsindustrin som hade varit väldigt svårt att klara på egen hand, säger Per Wassén”, vd för Powercell, i ett uttalande.

Bosch ensamrätt gäller bara stacken S3, inte Powercells andra stack kallad S2. Powercell påpekar att de behåller rätten att kommersialisera S3, inklusive den nya och gemensamt utvecklade varianten, för stationära och marina ändamål.

Bosch menar att avtalet stärker deras position inom bränsleceller och att en av företagets stora styrkor är att kommersialisera teknik.

”Vi kommer nu att ta oss an uppgiften att utveckla den här marknaden med beslutsamhet”, säger Stefan Hartung, chef för affärsområdet Mobility solutions på Bosch, i ett uttalande.

Stacken kommer att lanseras senast 2022. Bosch tror att tekniken först når brett genomslag i kommersiella fordon, därefter personbilar.

Den amerikanska lastbilstillverkaren Nikola meddelade för några veckor sedan att de inte tänker använda Powercells stack S3 i serieproduktion. I stället ska företaget utveckla ett eget system, meddelade en talesperson till Ny Teknik. Powercell menade att Nikolas villkor för fortsatt samarbete var oacceptabla men ville inte ge någon utförligare förklaring.

Samtidigt har Nikola ett pågående samarbete med Bosch gällande bland annat drivllinan. Boschs ingenjörer hade i mitten av april lagt ner mer än 220 000 timmar på att utveckla Nikolas lastbilar.

Ny Teknik har ställt frågan till Powercell om det exklusiva avtalet med Bosch hade varit möjligt innan Nikola meddelade att de inte tänker använda seras stackar. Men svaret blir återigen att de inte kan kommentera det närmre.

- Klart att händelserna hänger ihop i någon mening, men riktigt hur säger vi inte, säger Mårten Wikforss med ansvar för kommunikation och investerarrelationer på Powercell.

- Nu sätter vi oss ned med världens största underleverantör till fordonsbranschen för att gemensamt fortsätta utveckla bränsleceller. Och vi får en hygglig slant på köpet. Det är klart att vi tycker att det här är bättre än det vi eventuellt hade kunnat få av Nikola.

Uppdaterad version: Kommentar från Powercell gällande kopplingen till beskedet från Nikola tillagd.