Fordon

Pollaren som lossnade: ”Bästa teorin är materialfel”

Pollarens övre del lossnade från Stadsgårdskajen. Till vänster syns brottytan i gjutjärnet. Foto: YN Materialteknik
Pollaren som lossnade består av ett metallhölje fyllt med betong och uppskattas väga ungefär 100 kilo. Foto: Stockholms Hamnar
Betongfundamentet och bultarna blev kvar på Stadsgårdskajen när pollaren slets loss.
Henrik Cars Foto: Stockholms Hamnar
Mattias Sandell Foto: Stockholms Hamnar

Det var troligen materialfel som gjorde att en 50 kilo tung pollare av gjutjärn och betong lossnade från Stadsgårdskajen i Stockholm. Den slutsatsen drar experter som har utrett olyckan.

Publicerad

När fartyget Birka skulle förtöja vid Stadsgårdsterminalen söndagen den 8 november släppte plötsligt pollaren som trossen skulle fästas i. Pollaren studsade mot fartyget, krossade bakdelen på en bil och landade till slut under en buss.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här