Fordon
Polestar ska göra Volvo till konnässörens val
Det vassaste i Volvo-väg man kan få – men ingen ”värsting”. Med nya S60 lanserar tillverkaren en ny typ av prestandaoptimering. – Det handlar om att vara sofistikerad – något för konnässörer, säger Polestarchefen Thomas Ingenlath.
När Volvo köpte upp trimfirman Polestar för några år sedan så talades det om att man skulle härma tyskarna. Skaffa sig en prestandadivision liknande Mercedes AMG, BMW M eller Audi RS. I fjol valde Volvo dock att bryta loss avdelningen – och skapa ett separat lyxmärke.
Men en sak kommer man dock att fortsätta med, och det är att erbjuda specialversioner av Volvos standardbilar.Med S60 som lanserades under buller och bång i den nya fabriken i Charleston fick omvärlden även bekanta sig med den nya topptrimmen ”Polestar engineered”. Ett tillval som erbjuds exklusivt till det redan dyra laddhybridalternativet T8.
I en guldkavaj sitter Thomas Ingenlath, tidigare designchef för Volvo –men sedan i fjol chef för Polestar, och han är tydlig: det som skiljer vad Volvo gör jämfört med de tyska konkurrenterna är filosofin.
– Extra hästkrafter är inte det vi sätter fokus på. Utan här är det chassiinställningarna, körglädje och respons vi satsar på. Det viktigaste är att göra en komfortabel bil till något mer dynamiskt och att vi ska kunna förmedla en aktiv känsla. Det är inte givet med ett batteri ombord, men vi är nöjda med vad vi har åstadkommit, säger Thomas Ingenlath.
Så hur skiljer då det sig från vad de tyska rivalerna gör. Polestar har ju sedan tidigare gjort just detta – dock utan att resultatet varit i närheten. På detta är Ingenlaths svar elektrifiering.
– Vi har skiftat vad innebörden av Polestar ska betyda. Det ska vara elektrifiering. Det kommer inte vara inspirerat av racing och anpassat för bana. Sådant kommer vi inte göra nu, för det kompromissar på komforten. Det vi vill göra är att ge dynamisk körning i en vardagsbil. De andra kanske kommer till den här insikten senare, men oljud är inte framtiden – därför kommer vi enbart rikta in oss på hybrider och sedan elbilar, säger han.
Rent mekaniskt innebär uppgraderingen till Polestar engineered att bilen får ett annat chassi med styvare fjädring och större justermån i dämpare. Vidare så är det större bromsar, smidda fälgar och inte minst – mjukvaruuppdateringar. Och även om de senare inte syns så lovar Thomas att de kommer att märkas.
Men det kommer även att märkas av på prislappen. Laddhybridversionen T8 Twin Engine kommer från början att vara dyr – optimeringen innebär ytterligare påslag.
– Det handlar om några tusen euro, men jag tycker att det är billigt sett till vad man får. Visst det är inte billigt, dock är det konkurrenskraftigt jämfört med var rivalerna erbjuder.
Rent visuellt kommer det inte att vara allt för stora skillnader mellan en Polestar-optimerad S60 och en vanlig. Guldfärgade bromsok, fälgarna samt guldfärgade bälten är det som signalerar Polestar. Men det nedtonade uttrycket är något högst medvetet.
– Det handlar inte om att skrika ut, utan om att bli igenkänd. Det handlar om att vara sofistikerad – något för konnässörer.
Och varför har man då valt att välja guld istället för den ljusblå färg som Polestar så länge har haft som igenkänningstecken? På det svarar märkeschefen blixtsnabbt.
– Det är vackrare.
Polestar Engineered
Erbjuds endast som tillval till T8 Twin Engine laddhybrider i 60-serien.
– Smidda lättmetallfälgar i specialdesign
– Enstycksgjutna mono-block-bromsok från Brembo i guldfärg
– Avgasrör i ”svart krom”
– Nya stötdämpare från Öhlins med dual-flow-ventil fram och bak
– Fjäderbensstagen och den justerbara stötdämparkonstruktionen är av samma typ som på Polestar 1
– Justering av motorstyrenheten ökar effekten med 15 hästkrafter (405 istället för 390 hk) samt vridmomentet med 10 Nm (670 istället för 660 Nm).