Fordon

Polestar Precept får ”självmordsdörrar”

Polestar Precept Foto: Polestar
Polestar Precept Foto: Polestar
Polestar Precept Foto: Polestar
Polestar Precept Foto: Polestar

Den digitala lanseringen skedde redan i februari. Nu släpper Polestar lite fler detaljer kring bilen som förmodligen aldrig kommer att byggas.

Publicerad

Laddhybriden Polestar 1 finns att köpa och den batterielektriska Polestar 2 väntas börja säljas till sommaren. Nummer 3 ska enligt uppgifter bli en suv.

I februari lanserade Volvo Cars dotterbolag även Precept, en konceptbil tänkt att ge en föraning om vad som komma skall. Någon produktion av den specifika modellen verkar dock inte finnas på tapeten utan den ska ses som ett ”manifest”, enligt vd Thomas Ingenlath.

Nu släpper Polestar lite fler detaljer om den batterielektriska Precept. Det som inte är känt sedan februari är:

  • De bakre dörrarna är hängda i bakkant, en lösning som brukar kallas för ”självmordsdörrar”. Begreppet kommer sig från en tid då säkerhetsbälten var ovanliga och den som råkade öppna dörren i farten riskerade att ramla ut vid försöket att stänga den igen.
     
  • Led-ljus på C-stolparna indikerar laddningsstatus.
     
  • Taket får textil av 100 procent återvunna plastflaskor.
     
  • Föraren identifieras automatiskt genom Polestar Digital Key när denna närmar sig bilen. De personliga inställningarna laddas upp automatiskt på den 15 tum stora skärmen.
  • Förardisplayen angavs till 12 tum vid februarilanseringen men har nu krympt till 9 tum.
     
  • Videotjänster är tillgängliga vid parkering eller laddning.
     
  • De avancerade förarstöden (ADAS) har integrerats med Google Maps för en säkrare och mer exakt förutsägelse av trafikförhållanden.
     
  • Luftkanaler vid hjulhusen bidrar till tightare luftflöde och kylning av bromsar.
     
  • Att luftintagen vid grillen ersatts av en så kallad Smart Zone fylld av sensorer är känt sedan tidigare. Nu berättar Polestar att även bilens sidor får sensorer för körhjälp.

Några uppgifter kring räckvidd, motoreffekt, batterikapacitet och acceleration finns fortfarande inte, även om en av de tidigare publicerade interiörbilderna indikerar en räckvidd på 600 kilometer. Men sen är det ju bara en konceptbil också.