Fordon
Polestar kan ha hittat en tredje batterileverantör
Foto: Polestar
I dagsläget köper Polestar sina batterier från LG Chem och CATL. Men nu breddar elbilstillverkaren sig och tecknar avtal med en möjlig tredje leverantör, som även kan inkludera halvledarteknik.
Den svenska elbilsuppstickaren Polestar, som ägs gemensamt av Volvo Cars och Geely, förlitar sig på leveranser av battericeller från koreanska LG Chem och kinesiska CATL. Volvo Cars tecknade långsiktiga mångmiljardkontrakt i maj 2019.
Nu meddelar Polestar att bolaget har tecknat ett samförståndsavtal med koreanska jättekonglomeratet SK Inc, som är moderbolag till batteritillverkaren SK Innovation.
Största konkurrenten
LG Chem och SK Innovation är varandras största konkurrenter som nyligen avslutat en infekterad tvist om stulna företagshemligheter i USA, genom en förlikning.
Samförståndsavtalet mellan Polestar och SK Inc. handlar om att utvärdera möjliga samarbeten kring bland annat batteriteknik och halvledare. Det kan även utmynna i leveransavtal gällande batterier.
Tidigt stadium
Ännu så länge befinner sig dock samarbetet på ett tidigt stadium. Partnerskapen med LG Chem och CATL påverkas inte i nuläget.
– Vi har utomordentliga relationer med så väl LG Chem som CATL och kommer att fortsätta köpa batterier och arbeta nära dem. Fokus för detta samförståndsavtal inkluderar potentiella kommersiella möjligheter som batterileveranser till kommande modeller, skriver Nils Rylén, chef för marknadskommunikation på Polestar, i ett mejl till Ny Teknik.
Samförståndsavtalet gäller endast mellan Polestar och SK Inc. Volvo Cars är inte inblandade.
Minska riskerna
I takt med att bilbolagen ställer om till eldrift har det rått huggsexa om att säkra batteritillgången. Det senaste året har dessutom halvledarbristen seglat upp som ett mycket stort bekymmer för många tillverkare. Polestars avtal med SK Inc. tycks vara ett sätt att minska riskerna.
– Vår portfolio av högpresterande fordon växer och för vår förmåga att möta efterfrågan är det viktigt med balans mellan leverantörer, skriver Nils Rylén.