Fordon

Polestar får sälja i Frankrike igen – efter logouppgörelse med Citroën

Polestars logotyp består av två sparrar som bildar en polstjärna. Foto: Polestar
Citroës logo härstammar från 1919 och byggs upp av två sparrar. Foto: Citroën
Tidigare Citroënäggda DS Automobiles logo är skapad av Citroëns sparrar. Foto: DS Automobiles

Polestars logga var allt för lik Citroëns, ansåg den franska biltillverkaren och fick igenom ett förbud i hemlandet. Men nu har de båda parterna nått en uppgörelse. 

Publicerad

Den franska biltillverkaren Citroën och den svenska elbilstillverkaren Polestar har under sommaren nått en uppgörelse. Den innebär att Polestar återigen får sälja sina bilar i Frankrike, rapporterar den franska tidningen Le Monde.  

Konflikten uppstod redan 2017 och handlar om att Citroën anser att Polestars logotyp är allt för lik den egna, liksom det före detta Citroënägda lyxbilsmärket DS Automobiles logga. 

Förvirra konsumenter

En fransk domstol beslutade 2020 att Polestar inte fick använda den egna logotypen i Frankrike under sex månader eftersom likheten med Citroëns och DS Automobiles logotyper kunder förvirra konsumenter. Polestar skulle dessutom betala 150 000 euro till Citroën, plus 70 000 euro i rättsliga kostnader. 

Föreläggandet hävdes därefter inte och Citroën begärde dessutom tidigare i år att det skulle utvidgas till hela EU, enligt Automotive News

Men nu har alltså de båda bolagen nått en uppgörelse som möjliggör att Polestar träder in på den franska marknaden. Villkoren i uppgörelsen förblir dock okända för utomstående, enligt Le Monde.   

Polestar sa 2020 att de inte planerade att ha någon verksamhet i Frankrike, varken då eller i framtiden. 

Ny Teknik har ställt frågan till bolaget om uppgörelsen förändrar den saken, men har ännu inte fått svar.

Polestar ökar försäljningen

Tidigare i veckan rapporterade Polestar intäkter om drygt en miljard dollar, motsvarande 11,2 miljarder kronor, för det första halvåret. Det är en uppgång med 95 procent jämfört med samma period i fjol. Antalet levererade bilar blev 21 185, jämfört med 9 510 under samma period 2021. Målsättningen är att ha levererat 50 000 bilar vid årets slut, vilket bolaget räknar med att nå.

Företaget rapporterar även att samtliga 500 exemplar av den nyligen presenterade roadstermodellen Polestar 6 LA Concept har reserverats av kunder. Polestar förväntar sig att lansera den 2026.