Fordon
Plast på väg mot bilrutan
Plast håller på att ta över från glas som material i bilrutor. Det är lättare och mer formbart, men dyrt.
I en telefonkonferens som tidningen Detroit News anordnade med företrädare för branschen konstaterades att vikten på polykarbonatrutor är hälften mot glasrutor.
Vissa tillverkare, som Fiat, har redan börjat använda plast i exempelvis bakrutan på en modell. Och det är till att börja med i bakrutor och fasta sidorutor som plasten kommer att göra sitt intåg.
Dels för att det ger designmöjligheter för biltillverkarna, som kan integrera bakrutor med karossdetaljer, dels för att trafiksäkerhetsmyndigheter ännu inte godkänt plast i vindrutor och dörrfönster.
Säkerhetsmässigt kan polykarbonatfönster innebära ett problem vid trafikolyckor, eftersom plasten är näst intill okrossbar. Det betyder svårigheter att få ut skadade människor ur demolerade bilar.
Ännu återstår långtidstest för att se hur plastfönster klarar isbildning och avfrostning, liksom hur det tål repor. Dessutom måste plasten uv-skyddas så att den inte gulnar eller blir dimmig efter en tids solbestrålning.
Idag är priset för polykarbonatfönster det dubbla mot sådana i glas. Men deltagarna i tidningens diskussion menar att kostnaden kan reduceras speciellt om räknar på hur fönsterdetaljer kan integreras i karossen, och då minska andra tillverkningskostnader.