Fordon
Phoenix är guldklimpen
Det är Phoenixplattformen som är det stora värdet för en köpare av Saab Automobile. Det är på den som framtidens Saabmodeller ska byggas.
Dagens Saab 9-3, Saab 9-5 och Saab 9-4X är alla byggda på olika plattformar. De två senare ägs av Saab Automobiles förra ägare GM,
Och GM säger kategoriskt nej till en ny ägare av Saab Automobile att tillverka Saab-bilar på GM:s plattformar.
Men, över Phoenix har GM inget eller ringa inflytande. Det är högst 10 procent av Phoenixplattformen som på något sätt är kopplat till GM, säger Saabingenjörer, som har varit med om att ta fram Phoenixplattformen.
Det handlar om komponenter som GM har utvecklat tillsammans med komponentleverantörer och som GM har en ägarandel i.
Antingen kommer man överens med GM om att använda de komponenter som GM har ägarandel i eller så gör man upp med en annan leverantör, säger experterna till Ny Teknik.
Det speciella med Phoenix är att det är en moduluppbyggd, skalbar arkitektur som har utvecklats tillsammans med Scanias legendariske teknikguru Hasse Johansson.
Phoenixplattformen gör det möjligt att bygga både stora och små bilar genom att lägga till eller dra ifrån moduler och att bygga bilar både med och utan elektrisk drivning för elhybriddrift.
Phoenixplattformen är utvecklad för att kunna integrera högspänningsbatterier utan att ge avkall på krock- och köregenskaper.
Det gör att utvecklingen av nya bilar går snabbare och blir billigare än tidigare.
En ny ägare till Saab Automobile måste lägga upp drygt 3 miljarder kronor till konkursförvaltaren för att komma över själva bilfabriken, reservdelslagret, varumärket och patenträtterna till plattformen Phoenix.
Sedan krävs investeringar på 5–10 miljarder kronor för att komma i gång – anställa ingenjörer och bilbyggare och förhandla med leverantörer så att Phoenixplattformen blir uppdaterad och fri från GM-kopplingar.