Fordon Paris testar eldrivna taxibåtar Bärplanen under Seabubbles sjötaxi gör att den ligger ett par decimeter ovanför vattenytan när den kommer upp i fart. Foto: Seabubbles Seabubbles batterier laddas mellan turerna vid specialutformade bryggor, som fungerar som laddstationer. Turbiner under bryggan drar nytta av flodströmmar. Andra lösningar kan vara solpaneler eller vindkraft. Foto: Seabubbles Sommaren 2017 ska Seabubbles utföra provkörningar på Seine i Paris. Foto: Seabubbles Små, snabba och eldrivna taxibåtar. Svenske Anders Bringdal är med och utvecklar Seabubbles som ska provköras i Paris. Anna Orring Publicerad måndag 13. februari 2017 - 15:09 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Det franska företaget Seabubbles väntar på att få sin första fullskaliga prototyp levererad inom de närmaste veckorna. I sommar ska det bli provkörningar på Seine med ett par båtar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fordon eldrift
ENERGI Vindkraftsbranschen sågar regeringens nej till vindkraft: ”Problematiskt” Hur ska Sverige klara den gröna omställningen, frågar sig vindkraftsindustrin? Extremt förvånande, anser vindkraftsbranschen.
ENERGI Jättevindpark får ja av regeringen – hånas som ”Liseberg till havs” Regeringen säger ja till en ny havsbaserad vindkraftspark på västkusten.
ENERGI Spill i europeiska batterifabriker leder till miljonförluster De nya europeiska batterifabrikerna har svårt att öka sina produktionsvolymer – och det kan bli kostsamt.