Fordon På Drakenvingen – 46 år senare Acrodeltaförarna på samma ställe, 1964 och 2010. Övre raden: Åke Christiansson var reserv och speaker på uppvisningarna, Hasse Jonsson var fyra i gruppen och Peter Forssman som var tvåa. Längst fram från vänster: Claes Jernow, gruppchef (nu 83 år), Boris Bjuremalm som var den enskilde uppvisningsflygaren i gruppen, Inge Andersson var trea i gruppen. Foto: Bo Dahlin och Jarl Åshage Hela gänget bakom renoveringen av Drakenplanet på Tullinges gamla flygflottilj F18. Nymålad stjärtfena med uppvisningsgruppen Acro Deltas logotype. Klicka för större bild. Den klassiska bilden på de sex Acro Deltas-planen och deras piloter från 1964. Klicka för större bild. Till salu: Ensitsig jaktversion av Saab J35 Draken av 1964 års modell. Det här planet har flugit totalt 1 442 timmar. Pris 175 000 dollar. Rena reapriset, som de säger i Göteborg. Foto: Wolfe Aviation Det gjorde stor succé på en flyguppvisning i Reno 2003 där det visade upp sin unika dubbeldeltavinge och sin snabba flykt. Planet sponsras av de lokala Sabbhandlarna i Sacramento i Kalifornien. Foto: Wolfe Aviation Köparkandadater har funnits under årens lopp, men de har backat ur affären allteftersom flygbränslet stigit i pris. Med full efterbrännkammare påslagen stiger planet 10 000 meter på en minut. Men då drar det också 400 liter flygbränsle på den minuten. Foto: Wolfe Aviation Saab byggde totalt 612 stycken J35 Draken mellan åren 1955 och 1972, varav 63 gick till Danmark och Finland och 24 till Österrike. Det var Sveriges första stridsflygplan som kom upp i dubbla överljudshastigheten. Foto: Wolfe Aviation Det amerikanska planet är desarmerat från de ursprungliga 30 millimeters automatkanonerna (två stycken), Sidewinder-robotarna och övriga bomber, raketer och missiler som hörde till beväpningen. Foto: Wolfe Aviation Planet har en maxhastighet av Mach 2.0 på 11 000 meters höjd, flyger i Mach 1,1 på 100 meters höjd och har cruising speed på Mach 0,9. Motorn är en Volvo Flygmotor RM 6C Afterburning Turbojet. Foto: Wolfe Aviation Utanför Autoseum i Simrishamn står denna svenska Drakenveteran uppställd - utan motor. Den är riktigt sliten och ser ut som om den varit med i kriget, men ägaren, bilhandlaren Nisse Nilsson ska måla om planet i vinter. Foto: Lars Anders Karlberg Denna spaningsversion av J35 Draken ägdes tidigare av Skokloster Motormuseum men hamnade på Autoseum i Simrishamn när Autoseum tog över Skoklosters motorsamling. Foto: Lars Anders Karlberg I går återförenades flygvapnets berömda stridspiloter i uppvisningsgruppen Acro Deltas vid resterna av den gamla flygflottiljen F18 i Tullinge söder om Stockholm. Lars Anders Karlberg Publicerad 17 sep 2010 kl 09.17 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ peab stridsflygplan fordon
KARRIÄR Om populära utbildningen: ”Det är olyckligt att det blivit så” Efter en facklig varning om industriell ekonomis dominans bland toppstudenter får nu tre av de stora lärosätena ge sin bild.
ELBILAR ”Har man en miljon i bilbudget är den ett givet alternativ” En återvändande veteran som hoppas återerövra Europa med elbilar. Ny Teknik provkör Cadillac Lyriq.