Fordon Oro för Stirlingmotorns framtid Kockums vibrationsfria Stirlingmotor drivs av flytande syre och diesel i en förbränningskammare under tryck. Stirlingmotorn ersätter batterier, ger en tyst gång och längre tid under vatten. Kockums nya ubåtsmotor Mark III är på 75 kW. Foto: Kockums Fredrik Forslund. Peter Karlsson. Kockumsingenjörerna i Malmö är oroliga för framtiden för den unika svenska Stirlingmotorn. Trots den nya ubåtsordern saknar de besked om vad som ska hända med motorutvecklingen. Monica Kleja Publicerad 25 feb 2010 kl 14.46 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ stirlingmotorn fordon kockums
ELBILAR Årets mest lästa: Blev chockade av isärplockade elbilen från BYD BYD:s låga priser, danska lönelyft för svenska ingenjörer och svenskarna som vill koppla upp alla glasögonbågar. Här är Ny Tekniks tio mest lästa artiklar 2024.
ENERGI Mest lästa energinyhet: Tyst vindsnurra för taknocken En ny typ av vindturbin, stirlingmotorn i pannrummet och enorma fynd av vit vätgas. Här är Ny Tekniks tio mest lästa energiartiklar 2024.