Fordon
Oro för Stirlingmotorns framtid
Kockumsingenjörerna i Malmö är oroliga för framtiden för den unika svenska Stirlingmotorn. Trots den nya ubåtsordern saknar de besked om vad som ska hända med motorutvecklingen.
Kockums meddelade i dag att man får ordern att konstruera nästa generations svenska ubåt åt det svenska försvaret och att ubåtskompetensen i Malmö ska bevaras till stora delar.
-Men vi svävar fortfarande i ett vakum. Man har sagt upp lokalen där vi jobbar och som omfattar 4 000 kvadratmeter där vi har en massa utrustning. Så om fyra månader står vi på gatan om inget händer, säger Fredrik Forslund, fackligt aktiv sjöingenjör på Stirlingenheten på Kockums i Malmö, till Ny Teknik.
"Hur ska ubåtskompetensen säkerställas?"
Även Peter Karlsson, ordförande i fackklubben för Sveriges Ingenjörers vid Kockums i Malmö, är bekymrad.
-Dagens beställning på design av en ny svensk ubåt är ett steg i rätt riktning. Men än har vi ingen anledning att fira, säger Peter Karlsson.
—Ledningen har fortfarande inte tagit sitt ansvar och säkerställt att vi kan lösa uppgiften med att konstruera den nya ubåten A26, säger han till Ny Teknik.
Kockums ledning har ännu inte genomfört någon facklig förhandling om hur man ska säkerställa ubåtskompetensen i Malmö, berättar han.
20 personer jobbar med Stirlingmotorn
I dag jobbar cirka 250 personer på Kockums i Malmö, de flesta med design och konstruktion av ubåtar.
Men 20 stycken arbetar också med att utveckla och underhålla Stirlingmotorer, som finns i svenska ubåten Gotland och andra även utländska ubåtar.
—Det finns ingen realistisk plan för hur vår viktigaste komponent Stirlingmotorn ska säkras och det finns inga besked om hur laboratoriet ska bibehållas, uppger Peter Karlsson.
Fått nytt jobb på Vattenfall
Fredrik Forslund är en av dem som arbetar på Stirlingenheten i området Västra hamnen i Malmö.
Han har fått nog av osäkerheten och oron för jobbet och har sagt upp sig för att jobba med vindkraft på Vattenfall.
—Men alla mina kompisar är här, jag är väldigt oroad för att man inte bevarar den tekniska kompetensen och är rädd om den. Vi har 40 års utveckling av Stirlingteknik och är redan underbemannade, säger han.
Ola Alfredsson, vd för Kockums, uppgav i en intervju med Ny Teknik tidigare i dag, att nästa generations svenska ubåt ska drivas — just av Stirlingmotorer som är luftoberoende och ger extremt tyst gång.