Fordon
Örnsköldsvik först i världen att flygledas på distans
Alla tillstånd är klara. Örnsköldsvik flygplats blir världens första flygplats där flygledningen görs på distans.
Transportstyrelsen ger LFV tillstånd att fjärrstyra flygledartornet i Örnsköldsvik från Sundsvall. Därmed blir flygplatsen först i världen med trafikledning på distans.
Tekniken har utvecklats av försvarskoncernen Saab i samarbete med LFV. Målet är att sänka kostnaderna för flygledning på mindre orter där flygtrafiken är gles. Att i stället låta en central flygledning hantera flera små flygplatser blir billigare än att ha fem–sex flygledare som turas om att bemanna varje torn.
Trafiken på Örnsköldsviks flygplats kommer från det första kvartalet år 2015 att styras från Midlanda flygplats utanför Sundsvall. Ny Teknik besökte för ett drygt år sedan den nya flygledningscentralen som finns i en vanlig byggnad på Midlanda.
Redan då gav 14 led-skärmar med full HD-upplösning en ganska bra känsla av att befinna sig på Örnsköldsviks flygplats cirka 15 mil därifrån. Allt som skedde på Örnsköldsviks flygplats fångades av ett torn med 14 högupplösta kameror, zoomkameror, mikrofoner och sensorer.
Transportstyrelsens tillstånd gäller enbart fjärrstyrning av Örnsköldsviks flygplats. Om ytterligare flygledartorn ska styras på distans så krävs nya godkännanden.