Fordon

Örnen inte ensam om att krascha

En RQ-7 Shadow 200 under Irakkriget - de år så flest Shadows kraschade. Foto: US Army

Nödlandningen av svenska Örnen i Afghanistan den 21 augusti i år är ingen sensation i branschen. Obemannade flygplan kraschar hela tiden – och allra värst är just typen Örnen.

Publicerad

Ny Teknik skrev i går om incidenten med ett av de tre obemannade spaningsplan, UAV 03 Örnen, som Sverige använder i USA. Planet, som väger 170 kilo, fick motorfel, tvingades nödlanda med skador som följd.

Örnen, som sedan den 1 augusti i år stöttar den svensk-finska Isafstyrkan med flygspaning heter i verklighet Shadow 200B och leverereras av amerikanska AAI Corporation.

Shadow finns i olika storlekar och är ett av de mest sålda mindre taktiska obemannade flygplan som används av militära styrkor över hela världen.

Men Shadow är också den UAV-typ som kraschat oftast. Under USA-invationen av Irak kraschade totalt 200 UAV-farkoster varav 89 Shadow-plan, enligt dokument som Wikileaks publicerat.

Enligt sajten Drone Crash Database kraschar de mindre UAV-planen, dit Shadow hör, så ofta att det knappt går att hålla räkningen.

Men också de stora UAV-planen, typ amerikanska Predator som kan bära bomber, kraschar hela tiden.

Hittills i år har 13 större UAV-plan kraschat, enligt Drone Crash Database. De flesta har kraschat i Afghanistan, där de flesta UAV:erna opererar.

Under både 2010 och 2009 kraschade drygt 20 större UAV:er per år.

Sajten Drone Crash Database säger att om man skulle räkna alla krascher för mini-UAV:er skulle dessa rapporter svämma över i databasen.