Fordon

Opel GT kommer igen

Framdörrarna öppnar ända in mot hjulhusen på nya Opel GT Concept. Dörrhandtag saknas liksom yttre backspeglar. Foto: Opel
Opel GT från 1965. Foto: Opel

Opel blickar tillbaka till framgången med den fräcka Opel GT från 1965 och presenterar på Genevemässan en konceptbil som visar släktdrag.

Publicerad

Opel Experimental GT hette bilen som drog blickarna till sig på 1965 års bilsalong i Frankfurt. Tre år senare tog Opel bilen i serieproduktion.

På årets bilsalong i Geneve visar Opel modellen GT Concept, en sportbil med frontmonterad mittmotor, bakhjulsdrift och den långa slanka motorhuven från den 50 år gamla föregångaren.

Bilen visar upp flera fräcka designgrepp, som de breda dörrarna som öppnas ända fram till de främre hjulhusen, avsaknaden av dörrhandtag, yttre backspeglar och vindrutetorkare liksom en vindruta som övergår i panoramataket av glas. Det ger enligt Opel en känsla av targabåge och avtagbart tak.

Dörrlåsen är elektriska och manövreras med en tryckning på pekplattor som finns i takets röda dekorlinjer.

Motorn är placerad bakom framaxeln, likt den tidigare Opel GT och storasyskonet inom GM-koncernen – Chevrolet Corvette. Men motorstorleken är rejält bantad jämfört med Corvetten. Under den långa huven på Opel GT sitter en 1-liters turbomatad trecylindrig bensinmotor som ger 145 hästkrafter. Vridmomentet anges till 205 Nm.

Den sexväxlade sekventiella lådan styrs med paddlar på ratten. Accelerationen till 100 går på under åtta sekunder, toppfarten anges till 215 km/h för bilen som väger mindre än ett ton.

Den röda dekorlinjen och de röda däcken är även de en association till svunna tider i Opels historia, nämligen till motorcykeln Motoclub 500 från 1928. Vid den tiden var Opel även en av världens största velocipedtillverkare.