Fordon

”Omställningen till elektrifiering är överhajpad”

BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich menar att bensinmotorn kommer att vara relevant i 30 år till. Foto: BMW
En BMW V8-motor som byggs i München. Foto: BMW

Elektrifiering javisst, men bensin och diesel har mycket kvar att ge, menar BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich.

Publicerad

Tyska BMW var tidigt på elektrifieringståget. Men trots att de erbjudit I3 sedan 2012, har de varit lite försiktiga – utvecklingen har gått långsamt. När tillverkaren i fjol slog på stora trumman och berättade att den nu satsade runt 70 miljarder kronor på området verkade det som att man växlade spår.

Men även om bolaget investerar enormt i elektrifieringen är förbränningsmotorernas era långt från över. I varje fall enligt BMW:s utvecklingschef.

Det var under BMW NextGen som Klaus Fröhlich sa att bolaget även framgent kommer att investera rejält i utvecklingen av nya förbränningsmotorer – och det under överskådlig framtid. Enligt branschtidningen Automotive News sa Fröhlich att han ser att laddhybrider och rena elbilar som mest kommer att stå för tre av tio sålda bilar 2025.

– Det innebär att åtminstone 80 procent av våra bilar kommer att ha en förbränningsmotor, säger han till tidningen.

Utvecklingschefen sa även att han förutspår att bensinmotorer kommer att vara relevanta i 30 år till, medan dieselmotorerna klarar två årtionden.

Men bara för att förbränningsmotorerna lever kvar, innebär det inte att de kommer att vara desamma som i dag. Många alternativ, som stora V12:or och små dieslar verkar ha taskiga framtidsutsikter. Nickade prestandalalternativ som försetts med många turboaggregat eller andra komplicerade lösningar lär inte heller de överleva.

Uttalande som dessa kan förefalla vansinniga sett till att elektrifiering verkligen har fått upp ångan och allt fler laddhybrider och rena elbilar rullar ut för varje månad som går. Och visst, det stämmer. Men på flera håll i världen saknas en vettig infrastruktur för att göra laddbara alternativ attraktiva. Därtill menar BMW-chefen att batterier är problematiska.

– Omställningen till elektrifiering är överhajpad. Batterielektriska fordon kostar mer när det gäller råmaterial för batterierna. Det kommer att fortsätta vara så, och kan eventuellt bli värre när efterfrågan på råmaterial ökar, säger Klaus Fröhlich till Automotive News.