Fordon
”Om Tesla lyckas så måste vi ha missat något”
Det kommer att ta ytterligare tre år innan el-långtradare är en verklighet. Det menar Daimler. De tror inte att Tesla kan leverera på sitt löfte om lansering 2019.
Världens största lastbilstillverkare Daimler har redan el-lastbilar i sin modellpalett. Men det är inga klass 8-fordon och de är inte till för långa, tunga leveranser. Och även om man jobbar febrilt med utvecklingen – lär det dröja ett tag innan eldrivna långtradardragare kommer.
Det avslöjade den tyska koncernens lastbilschef, Martin Daum, vid ett pressevenemang i Stuttgart.
Enligt Daimlers tidsplan är 2021 en mer realistisk tidpunkt för tunga el-lastbilar, vilket står i kontrast till Tesla som utannonserat att deras långtradare Semi släpps 2019. Och om Tesla lyckas leverera på sitt löfte, då menar Daum att man har gjort helt otroliga felberäkningar på Daimler.
Tyskarna kommer påbörja testerna i år med tio fordon och planen är 24 månader av validering innan produktion ens är att tänka på. Och detta med lastbilar som har kortare räckvidd än Tesla.
– Om Tesla verkligen lyckas leverera på det här löftet så kommer vi uppenbart att köpa två lastbilar. En för att plocka isär och en för att testa. För om det nu skulle hända, så måste vi ha missat något, sade Daum.
Lastbilarna, Mercedes-Benz E-actros, kommer släppas i två olika versioner på antingen 18- eller 25-tons maxvikt. Laddningen av bilarna ska ta tre till elva timmar och räckvidden är satt till 200 kilometer.
Testerna kommer delvis bestå av att bilarna får rulla i verklig tjänst hos bland annat livsmedelskedjan Edeka och speditionsfirman Hermes. Totalt kommer Daimler lägga 500 miljoner euro, nästan fem miljarder kronor i år på lastbilselektrifiering.
– Lastbilar ska köras i 240 000 mil och sen finns det en begagnatköpare efter det. Vi vet inte säkert hur lastbilsbatterier kommer att reagera efter att de använts i fyra-fem år, det är väldigt komplext, sade Martin Daum.