Fordon Olycksfärjan bärgas med LKAB-teknik När den kapsejsade lyxfärjan Costa Concordia ska rätas upp sätts förankringarna i havsbottnen med hjälp av borrteknik från LKAB Wassara. Niklas Dahlin Publicerad 5 nov 2012 kl 09.51 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Det 290 meter långa vraket ska bogseras bort under nästa år, men först måste det rätas upp. Just nu vilar det på botten, delvis ovan vatten, utan för ön Isola del Giglio. Det är ett populärt turistmål med känslig havsmiljö. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fartyg fordon costa concordia
ENERGI Northvolts vd Peter Carlsson avgår: ”Bra tidpunkt att lämna över” Svenska batteritillverkaren Northvolts vd Peter Carlsson avgår. Det framgår av ett pressmeddelande.
DEBATT ”Sveriges ingenjörskultur ger ett unikt försprång i ai-racet” DEBATT. Ai är nästa industriella revolution efter digitaliseringen. Men fokuset på egen utveckling av ai-modeller är missriktat. Det är något annat som kommer att göra Sverige till en framgångsrik exportnation även den här gången, när en ny teknik vänder världen upp och ned, skriver Dan Bergh Johnsson.