Fordon Olycksfärjan bärgas med LKAB-teknik När den kapsejsade lyxfärjan Costa Concordia ska rätas upp sätts förankringarna i havsbottnen med hjälp av borrteknik från LKAB Wassara. Niklas Dahlin Publicerad måndag 05. november 2012 - 09:51 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Annons Det 290 meter långa vraket ska bogseras bort under nästa år, men först måste det rätas upp. Just nu vilar det på botten, delvis ovan vatten, utan för ön Isola del Giglio. Det är ett populärt turistmål med känslig havsmiljö. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ fartyg fordon costa concordia
TECH Pernilla Wahlgrens luftrenare stoppas – kan ge elchocker En luftrenare som marknadsförts av Pernilla Wahlgren stoppas av Elsäkerhetsverket. Modellen Clean Go 30 har för hög koncentration av ozon och tekniska brister med risk för elchock, heter det från Elsäkerhetsverket.
ELBILAR Hyundai visar vätgasbil med 650 km räckvidd och efterlängtad finess Under 2025 ska Hyundai lansera en ny version av vätgasbilen Nexo. Nu har tillverkaren visat hur ersättaren ska se ut samt avslöjar att räckvidden blir på 650 km.
ENERGI Vindkraftsbranschen sågar regeringens nej till vindkraft: ”Problematiskt” Hur ska Sverige klara den gröna omställningen, frågar sig vindkraftsindustrin? Extremt förvånande, anser vindkraftsbranschen.