Fordon

Oljejättens satsning – ultra-snabbladdning

Foto: BP /Storedot
Foto: BP /Storedot
Foto: BP /Storedot
Tufan Ergonbilic Foto: BP /Storedot

Från det svarta guldet till elektrifiering. Brittiska BP avslöjar att de satsar stort på snabbladdning. Tekniken visar stor potential för att batterier kan laddas på samma tid det tar att fylla en bensintank, säger Tufan Erginbilic på företaget.

Publicerad

Bara för att framtidens bilar slutar förbruka fossila drivmedel – innebär det inte att oljebolagens tid ör över. Det menar BP som i ett pressmeddelande avslöjar att man investerat i ny snabbladdningsteknik.

– Ultra-snabbladdning är hjärtat i BP:s elektrifieringsstrategi, säger Tufan Ergonbilic, chef för BP downstream.

Investeringen på 20 miljoner dollar är lagd i Storedot. Det israeliska företaget har under flera år försökt få till en ny teknik kring snabbladdning som ska fungera både för konsumentprodukter och industriella applikationer.

I början handlade tekniken mest om att kunna ladda mobiltelefoner på ett par minuter, men i takt med populariseringen av elbilar har detta blivit ett huvudspår.

Snabbladdning med 48 mils räckvidd

I fjol demonstrerade företaget att man med deras litiumjonbaserade batteriteknik kunde ladda ett elbilsbatteri på fem minuter. Batteriet ska, förutom att det är stabilt vid de höga temperaturer som utvecklas vid laddningen, ge en elbil mer än 48 mils räckvidd på en laddning.

Det hela låter väldigt futuristiskt, men uppvisningen gav genomslag. Daimlers lastbilsdivision har redan investerat 60 miljoner dollar och nu går BP in med 20 miljoner.

”Kommer vara den främsta bränsleförsörjaren”

Storedot anger att man är i slutfasen av utvecklingen och tanken är att man ska lansera sina första ”flash-batterier” för mobiltelefoner 2019. När de första elbilsbatterierna kan kommersialiseras är inget de nämner. Dock menar BP att företaget, sina oljerötter till trots, kommer att hänga med även på elektrifieringsresan.

– Med vår växande portfölj av laddinfrastruktur och teknik är vi exalterade över våra möjligheter att utveckla riktigt innovativa elbilserbjudanden. Vi kommer vara den främsta bränsleförsörjaren oavsett vilken typ av bil våra kunder kör, säger Tufan Erginbilic.

Och BP kan behöva sätta fart, hittills består laddinfrastrukturen endast av över cirka 70 laddpunkter globalt.