Fordon
Ödesveckan för nya Saab 9-5
Kommer nya Saab 9-5 någonsin att få se dagens ljus? Den bygger på GM/Opels nya plattform Global Epsilon II som har ett strategiskt värde för GM. Att sälja Saab Automobile skulle innebära tekniken hamnar i konkurrenters händer.
Den här veckan är Saabs ödesvecka.
Ska GM sälja sitt svenska dotterbolag Saab Automobile till den holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars?
Eller kommer GM att avveckla Saab enligt det tidigare beslutet, som togs veckan före jul?
På torsdag, den sista dagen på 2009, går fristen ut.
Både svenska och internationella nyhetsmedier spekulerar i dag i att GM väljer att inte sälja hela företaget Saab Automobile utan stycka upp det, sälja vissa delar, lägga ned andra och behålla den strategiska tekniken i nästa generations Saabbilar.
Det är främst Saabs tänkta, nya flaggskepp Saab 9-5 som anses värdefullt.
Nya Saab 9-5 är utvecklad på GM/Opels nya plattform Global Epsilon II, som också används av Opels nya succémodell Insignia, som lanserades i höstas.
Även i Buick, Cadillac och Chevrolet
Epsilon II-plattformen används också för Buick Regal i Kina, som lanserades under 2009. Under 2011 kommer Buick Regal också i en version för Nordamerika – på Epsilon II-plattformen.
Det är känt sedan tidigare.
Det har också talats om att Epsilon II-plattformen ska användas för kommande GM-modeller som Cadillac XTS, Chevrolet Impala, Chevrolet Malibu, Chevrolet Tosca och Daewoo Tosca.
Det talas också om att Opel skulle kunna väcka till liv gamla drömmar om en riktig så kallad premiumbil och damma av det gamla premiummärket Opel Senator.
Också den bilen kan byggas på en modifierad Epsilon II-plattform.
Nedläggningsbeslutet kvarstår
Skulle Saab Automobile säljas kommer tekniken och verktygen att hamna utanför GM:s kontroll.
Och GM:s ledning och styrelse har ännu inte sagt något annat än att Saab Automobile ska avvecklas.
- På ett styrelsemöte i måndags förra veckan informerade GM om en skiss för nedläggningen vi snart börjar med att bilda en arbetsgrupp för, säger Håkan Danielsson, ordförande för Akademikerna på Saab, till Dagens Industri.
En lång avvecklingsprocess
Dagens Industri gör ett försök att konkretisera de turer som väntar Saab - om GM:s beslut om en avveckling står fast.
Det är en process som sträcker sig över 4-5 år ända in i 2015, enligt den plan som GM:s styrelse presenterade för Saab förra veckan.
*En arbetsgrupp under ledning av Saabchefen Jan-Åke Jonsson utses för att leda nedläggningen.
*Produktionen i Trollhättan fortsätter några månader in i 2010 till dess att alla beställda bilar är tillverkade.
*MBL-förhandlingar om uppsägningarna väntas pågå under hela våren 2010.
*Arbetsmarknadsåtgärderna sätts i rullning.
*Samarbetet med Beijing Automotive Baic, som köpt ut teknik och verktyg för gamla Saabmodeller, inleds. Ett antal Saabingenjörer delas av för det kinesiska projektet som väntas ta flera år att genomföra.
*Avtalen med återförsäljarna sägs upp samtidigt som man förhandlar om reservdelar och service.
*Utköp av olika verksamheter, maskiner, verktyg samt försäljning av varumärket Saab och Saabs fastigheter.
Nya Saab 9-5 redan på gatan
En uppmärksam bilkännare, Erik Lindqvist, såg till sin häpnad den nya Saab 9-5 stå parkerad på Birger Jarlsgatan i Stockholm i går.
Han tog snabbt fram mobilkameran, plåtade och skickade in bilderna till Auto Motor & Sports Stockholmsredaktion.
Och nu finns bilderna till beskådande på Auto Motor & Sports webbsajt, där vakna läsare tipsar om att det kan vara Saabchefen Jan-Åke Jonssons privata exemplar av nya Saaben. Jan-Åke Jonsson har sin privatbostad på Birger Jarlsgatan.
Se bilderna och läs reportaget här.
På videosajten Youtube.com har Saabentusiasten "Joachim" lagt upp en kort videofilm där Saabs utvecklingschef Mats Fägerhag kör i väg i en ny Saab 9-5 med påkopplad släpvagn. "Joachim" har skickat länken till sin Youtube-film till entusiastsajten Saabsunited.com
Se filmen här.
Ännu en Youtubefilm om nya Saab 9-5.
Varumärkesproblem
Saab Automobile delar Saab-namnet och med det svenska försvars- och flygindustriföretaget Saab och grafisk symbol även med lastbilstillverkaren Scania.
Så här gick det till:
Svenska Aeroplan Aktiebolaget Saab grundades 1937 i Linköping.
Tio år senare presenterade man prototypen för den serietillverkade bil som skulle byggas i Trollhättan.
Så småningom gick Saab och lastbilstillverkaren Scania i Södertälje samman och bildade bolaget Saab Scania.
Saabs berömda turbomotor utvecklades till exempel i Scanias motorverkstad i Södertälje.
1990 blev bildivisionen inom Saab-Scania ett eget bolag Saab Automobile AB och amerikanska General Motors gick in som hälftenägare.
1995 delades Saab-Scania upp i två separata bolag Saab AB och Scania AB.
Redan här började de identitetsproblem som Saab nu försöker komma till rätta med.
Både Saab och Scania behöll det heraldiska vapnet Gripen i sina logotyper, ett arv från Scanias skånska bakgrund. Sagodjuret Gripen, som har en örns huvud och ett lejons kropp, finns både i Skånes landskapsvapen och i Malmös stadsvapen.
2000 tog GM helt över Saab Automobile – och fick med sig både Saab-namnet och Gripenlogotypen, som är ritad av konstnären Carl-Fredrik Reuterskiöld.
Volvo har samma identitetsproblem som Saab.
När amerikanska Ford köpte Volvo Personvagnar fick man också tillgång till varumärket Volvo och Volvos väl inarbetade logotype som man nu delar med den börsnoterade lastbilstillverkaren Volvo AB.