Fordon
Ödesdag för Effpower
150 volts batteri från Effpower
Batteriföretaget Effpower kan vara på väg att läggas ned eller säljas. Bolagets öde avgörs i morgon torsdag.
-Det är ett ansträngt läge, säger Anders Brännström, styrelseordförande i Effpower.
Göteborgsföretaget Effpower, som utvecklat batterier för hybridfordon, har stora problem. De 80 miljoner kronor som satsades i bolaget för två år sedan räcker inte.
I morgon är det bolagsstämma, och då avgörs bolagets öde. Anders Brännström, styrelseordförande i Effpower, vill i dag inte beskriva vilka alternativ som ägarna överväger.
-Det är ett ansträngt läge. Och vi har ett möte i morgon, mer vill jag inte säga i dag, säger Anders Brännström, till Ny Teknik.
Enligt Effpowers vd Per Svantesson vill ägarna inte skjuta till mer kapital. Han befarar därför att företaget kommer att säljas, helt eller i delar.
-Effpower hade behövt ännu mer tid och pengar, säger Per Svantesson till DN.
Effpower konkurrerar inom en mycket kapitalintensiv bransch, konstaterar han också, och hänvisar till stora aktörer i Kina och Korea.
Det är nu två år sedan som Effpower fick 40 miljoner kronor av det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransform för att fortsätta sin utveckling. Lika mycket satsades då också av den ägarskaran där bland andra Volvos riskkapitalbolag Volvo Technology Transfer ingår tillsammans med Industrifonden, K-svets, Lundingruppen och österrikiska Banner.
2010 planerade Effpower att bygga en fabrik för de bipolära plattor som är en nyckelkomponent i batteriet. Plattorna ska tillverkas i Göteborg. De färdiga batterierna skulle sedan sättas ihop av Effpowers österrikiska partner Banner.
Då förutspådde vd Per Svantesson i Ny Teknik att bolagets 25 anställda skulle öka till 50 under året, och vara uppe i mellan 300 och 400 anställda inom loppet av ytterligare några år.
Men så blev det alltså inte.